Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere






Simbolismul romanesc despre Sinteze literare



Efect al unui fenomen exterior de difuziune, simbolismul romanesc se dezvolta, precum, cel din alte literaturi (rusa, maghiara) in. functie de conditii mai mult sau mai putin similare. Ideea de imitatie, subliniata nu numai de adversarii traditionalisti, dar si de E. Lovinescu, nu trebuie inteleasa superficial, ca un transplant mecanic. Simbolismul (ca mai inainte romantismuL) a fost receptat in conditii de paralelism si_ transformat progresiv, autohtonizat", cum s-a spus jjotrIYit realitatilor sociale, climatului spiritual si sensibilitati cu alte particularitati la noi decit in Franta. De la aparitia Literatorului (1880) pina la primul razboi mondial, simbolismul romanesc inregistreaza doua etape, fara ca limitele acestora sa fie totusi transante. Momentul 1904 anunta tranzitia. Pina atunci experientele simboliste au, in genere, tente putin personale, un aer de tatonare. Stefan Petica, autor al primului volum in totalitate simbolist, se stinge in 1904 (un an dupa Iuliu C. SavescU). Literatorul, dupa numeroase crize, se opreste pentru cincisprezece ani. intre contradictoriul Ma-cedonski si Ovid Densusianu, directori de reviste si, implicit, de constiinta estetica, mai subliniata, e totusi linia de conti-"-nuitate, desi animatorul Vieti noi ignora decent rolul celuilalt. Macedonskienii trec, fara dificultati de conceptie, la Viata noua. De prin 1908, reviste ale generatiei tinere si volume de versuri (I. Minulescu, Emil Isac si altiI) invedereaza diferente de optica, destul de marcate, ca rezultat al ambiguitatii conceptului de modern. Exista la toti, ca element de legatura, negatia decisa a stereotipiei si tendinta intelectualizarii artei. Simbolistii francezi negau impasibilitatea" parnasiana, ar-bitrariul naturalist, pozitivismul ; simbolistul roman de dupa 1900 spune nu", de pe pozitii proprii, lipsei de originalitate, formulelor fetisizate.

Prin intermediul unor poeti proveniti din mediile micii burghezii cu veleitati anihilate brutal, raniti de contactele cu detinatorii puterii sociale si economice, s-au exprimat in literatura romana dupa disparitia lui Eminescu stari de Iucruri caracteristice. Recrutati in special dintre/ citadini, evo-luind in conditii subumane, refractare elanurilor intelectuale, la unii sarcasmul antiburghez este o manifestare a revoltei, la altii drama intima se amplifica pina la negarea iluzorie a legaturilor cu o societate in care filistinismul triumfa. Structura bivalenta, oscilanta, ii face sa se comporte potrivit psihologiei de clasa" pe care G. Ibraileanu i-o reprosa lui Traian Demetrescu (in legatura cu volumul IntiM) sau lui Vlahuta ca autor al lui Dan. Pe de o parte, ostili fata de mentalitatea burgheza, inacceptabila ; pe de alta, insuficient de apropiati de realitatile tragice muncitoresti, populare. Inadaptabilitatea devine fapt curent. increderea in viata epuizindu-se, deceptia si extenuarea se exteriorizeaza in. culori sumbre. Tipica e renuntarea. Ftizia, mizeria, moartea apasa, traversind constiintele proletarilor intelectuali" de tipul Traian Demetrescu, Stefan Petica, Iuliu C. Savescu, disparuti in jurul virstei de treizeci de ani. Cind se produce tradarea generosilor", in 1899, Tradem murise. Stefan Petica (rural citadinizaT), suporta efectul derutei, deplingind solitar moartea visurilor". Finalul dezorientatului e disperarea, vadita in articole, condensata in tulburatorul Argument preliminar la placheta Fecioara in alb (1902). Scrise intr-o vreme de zbuciumare tacuta", cind se sfarimau idealurile", poemele lui Stefan Petica reprezinta o modalitate tipica de autosofisticare, pro-punind ca paleativ refugiul in vis. La G. Bacovia, constiinta lucida mai treaza refuza narcoticul visului, aripile cu plumb" neputind sa asigure ascensiunea din lumea asta cu dugheni"

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.



Copyright © 2009 - 2016 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.