Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere


Sinteze literare





Despre Sinteze literare

alte articole, referate, eseuri si sinteze literare


Literatura romana in limba latina
Literatura populara - parte integranta a literaturii romane
Miorita - balada populara - Tema baladei Miorita
Umanismul romanesc - plan de idei
Iluminismul - curent national si european si Scoala Ardeleana
Clasicismul
Romantismul - Trasaturi romantismului
Realismul
Contributia scriitorilor romani la dezvoltarea realismului
Momentul 1848 - etapa a revolutiei burghezo - democrate
Simbolismul - Istoricul si reprezentantii in literatura universala
Stefan cel Mare si Sfant - reprezentant al constiintei nationale
Expresionismul
Orientari, tendinte, coordonate si realizari in poezia romaneasca contemporana
Ideea de specific national in literatura romana
Folclorul si literatura romana din perioada romantica
Cucerirea independentei nationale in evocarea literara
Ecouri ale lui Sainte-Beuve in literatura romana
Revista Romana (1861 1863)
Atheneul roman (1866 1869)
Albina Pindului (1868 1871 ; 1875 1876)
Literatura si arta romana
Floare-albastra (1898 1899)
Pagini literare (1899 1900)
Reviste satirice din secolul al XIX-lea
Text si comunicare
Curente literare. Abordari teoretice
Clasicismul sinteza
Romantismul sinteza
Realismul sinteza
Parnasianismul
Simbolismul
Expresionismul sinteza
Traditionalismul
Modernismul si avangardismul
Neomodernismul
Postmodernismul
Poezia
Poezia epica
Elemente de compozitie in textul poetic
Nivelurile textului literar. Repere si concepte pentru analiza stilistica
Limbajul si expresivitatea textului poetic
Imaginarul poetic
Poezia pasoptista - prezentare generala
Prelungiri ale clasicismului si romantismului in literatura romana
Genul epic - Opera epica. Abordari teoretice
Basmul cult - Specii narative
Povestirea - specii narative
Nuvela - specii narative (Nuvela istorica, Nuvela fantastica, psihologica)
Romanul - specie narativa
Structura textului narativ
Relatiile temporale si spatiale in naratiune - Constructia subiectului si a discursului narativ (subiectul, tema, actiunea, finalul)
Limbajul prozei narative (Modalitati ale nararii)
Opera dramatica. Abordari teoretice
Specii dramatice - Tragedia, Comedia
Structurarea textului dramatic, Personajul dramatic si Genul dramatic
Dacia literara - manifest al romantismului romanesc
Junimea si junimismul - modele axiologice in dezvoltarea literaturii
G. Ibraileanu - deschideri spre o critica totala
Literatura romana SECOLELE XIV-XVIII (1380-1779)
Literatura romana - EPOCA DE TRANZITIE PREMODERNA, (1780-1829)
Literatura romana INTRE CLASICISM SI ROMANTISM (1830-1862)
CANTA,RETII RUINELOR
EPOCA MARILOR CLASICI (1863-1892)
Literatura romana - SFARSIT SI INCEPUT DE SECOL (1893-1918)
Literatura romana - INTRE CLASICISM SI NATURALISM
CRITICI SI ISTORICI LITERARI
NATURALISTII UMANITARI
POETI, PROZATORI, DRAMATURGI
REVIRIMENTUL ROMANTISMULUI
REALISMUL DEMOCRATIC
SIMBOLISTII literaturii romane - simbolismul
Literatura romana in EPOCA DINTRE CELE DOUA, RA,ZBOAIE (1919-1947)
MODERNIZAREA TRADITIEI in literatura romana
SINCRONISM SI DIFERENTIERE in literatura romana
RESUSCITAREA SPIRITULUI ETNIC in literatura romana
Literatura romana - SUB SEMNUL AVANGARDEI
DE LA PARNASIANISM LA MANIERISM in literatura romana
LITERATURA DOCUMENTARA, BOEMA, POPULARA
ORIENTA,RI NOI DUPA, 1930 in literatura romana
GENERATIA POSTBELICA, (1948-1981) in literatura romana
Marii poeti ai literaturii romane
PROZATORII literaturii romane
DRAMATURGII literaturii romane
CRITICII literaturii romane
Istoria criticii literare
Critica literara de la inceputul Renasterii pina la jumatatea secolului al XVIII-lea
Neoclasicismul si noile tendinte ale epocii criticii literare
Atitudini ludice in miscarea de avangarda
Nonconformismul spectacular: D. Stelaru, Geo Dumitrescu, Constant Tonegaru
CE STIM Sl CE NU STIM DESPRE ROMANUL DE AZI
CALITATILE GENERALE ALE STILULUI
Stilul beletristic, stiintific, administrativ
FANTASTICUL IN PROZA CONTEMPORANA,
LITERATURA POPULARA,
LIRICA RELIGIOASA, - PSALTIREA PRE VERSURI TOCMITA,
INCEPUTURILE POEZIEI ROMANESTI
DACIA LITERARA,
LITERATURA PASOPTISTA, (Literatura romana cuprinsa intre anii 1830-1860)
JUNIMEA Si CONVORBIRI LITERARE
SIMBOLISMUL - (Curent literar) - Trasaturile simbolismului
MODERNISMUL - curent literar
TRADITIONALISM
AVANGARDISMUL - CURENT LITERAR
NEOMODERNISMUL - CURENT LITERAR
STILURILE FUNCTIONALE ALE LIMBII ROMANE
MARII CRONICARI
ROMANUL PANA, LA AL DOILEA RA,ZBOI MONDIAL
Inceputurile poeziei romanesti
Poezia pasoptista
EPOCA MARILOR CLASICI AI LITERATURII ROMANE JUNIMEA Sl CONVORBIRI LITERARE
IN CONTRA DIRECTIEI DE ASTA,ZI IN CULTURA ROMANA, (1868)
POETI SI CRITICI (1886)
DIRECTIA NOUA, IN POEZIA SI PROZA ROMANEASCA, (1872)
PUBLICISTICA - INVATAMANTUL CLASIC
TEORIA STATULUI NATURAL SI A CELUI ARTIFICIAL
LITERATURA ROMANA LA SFARSITUL SECOLULUI AL XIX-LEA SI INCEPUTUL SECOLULUI AL XIX-LEA
FARMECUL SCRIERILOR VECHI
CLASICII
LITERATURA ROMANA, DUPA, AL II-LEA RA,ZBOI MONDIAL
Convorbiri literare
Literatorul
PERSPECTIVE NOI. PUBLICATII, TENDINTE - Teoria dezvoltarii organice
Curierul literar. Samanatorul
Junimea literara - Publicatii in spiritul Samanatorului
Ramuri. Revista noastra
O fractiune: Cumpana
Samanatorismul, curent de rezistenta
Lupta pentru limba romaneasca
Subordonarea esteticului
PRIORITATEA IDEALULUI UMANITAR
Formula specificului national: Viata romaneasca
POPORANISMUL DISOCIERI
Poporanismul, subiect polemic
LITERATURA IN TRANSILVANIA
PERSPECTIVE MODERNE. PUBLICATII
Initiative minulesciene : Revista celorlalti, Insula
Viata sociala
Reviste iesene
Simbolismul romanesc
Adversari. Alte reactiuni ale simbolismului
PUBLICATII CU PROFIL VARIAT - Diversificarea substratului conservator
Revista idealista
Convorbiri critice
O anexa a Convorbirilor critice : Falanga
Flacara
ORIENTA,RI LITERARE IN PRESA SOCIALISTA
Forme contradictorii ale evolutiei poeziei
TRADITIONALISTI SA,MA,NA,TORISTI, ORIZONTURI RURALE
POEZIA IDEALULI NATIONAL SOCIAL
POEZIA DESTINULUI UMAN
LIRICA SOCIALA, MILITANTI
DECORATIVI, NARATORI
TRUBADURI SI IRONISTI in literatura romana
UMOR SI TRISTETE in literatura romana
POETI DE TRANZITIE. NELINISTITI. INSTINCTUL MIGRATIEI
POETI DE TRANZITIE. FANTEZISTI. ELEGIACI
TENDINTE NOVATOARE. SIMBOLISTI TRAGICI
SIMBOLISMUL TRUBADURESC. MINULESCIENI
ALTE MODALITA,TI SIMBOLISTE. VIATA NOUA
TANGENTE SIMBOLISTE
PRIORITATEA PROZEI SCURTE
TENTATIA NATURII. PARODIE SI UMOR
REALITATE SI FABULOS. SONDAREA FONDULUI ETIC
Orizontul prozei scurte
PERSPECTIVE RURALE. SA,MA,NA,TORISTI SI POPORANISTI
OBSERVATORI AI PROVINCIEI. CLASICI. UMORISTI
CLASICISM SI FORMULE NOI
Publicatii teatrale
FILONUL ISTORIC, FOLCLORIC, MITOLOGIC
COMEDIA TRAGICA,. FILONUL COMIC
STADIUL LUPTEI DE IDEI
FORMULA CRITICII CU TENDINTE NATIONALE SI ETICE
FORMULA CRITICII COMPLETE
Critica aplicata. Istoricul literar
FORMULA AUTONOMIEI ESTETICULUI
Limba si limbajul; aspectele, stilurile si nivelurile limbii
Limba romana si procesul formarii ei
Evolutia limbii noastre nationale
Limba romana literara
LITERATURA POPULARA, - PARTE INTEGRANTA, A LITERATURII NATIONALE
Creatii populare epice: balada si basmul - Miorita
MARII CRONICARI AI SECOLULUI AL XVII-LEA SI AI INCEPUTULUI SECOLULUI AL XVIII-LEA; CONTRIBUTIA LOR LA DEZVOLTAREA CULTURII, A LIMBII SI A LITERATURII ROMANE
ILUMINISMUL ROMANESC
ROLUL DACIEI LITERARE IN ORIENTAREA SI DEZVOLTAREA LITERATURII ROMANE
DIRECTII SI TENDINTE ALE PROZEI DIN A DOUA JUMA,TATE A SECOLULUI AL XIX-LEA
LITERATURA ROMANA, - AL II-LEA RA,ZBOI MONDIAL
EVOLUTIA ROMANULUI IN LITERATURA ROMANA,
PATRU VARFURI DE LANCE ALE DRAMATURGIEI NOASTRE
ISTORICI, CRITICI, ESTETICIENI SI TEORETICIENI AI LITERATURII
Textul. Aspecte generale
Romanul - Evolutie si tipologie
Poezia - Notiuni introductive. Acceptii ale termenului. Evolutia genului
Romantismul - Notiuni introductive
Simbolismul - Notiuni introductive
Deschiderile simbolismului catre modernism
Traditionalismul in perioada interbelica - Ion Pillat
Lirica moderna in perioada interbelica - Tudor Arghezi
Postmodemismul
Dramaturgia - Notiuni introductive
Dacia literara - Epoci si ideologii literare
Traditionalismul si modernismul in prima jumatate a secolului XX
SCOALA ARDELEANA - MARI SCRIITORI
O MONOGRAFIE DESPRE IPOTESTI
VIATA ROMANEASCA,, 90 DE ANI DE LA INTEMEIERE
MONOGRAFIA REVISTEI RAMURI
PENULTIMUL VOLUM DIN EDITIA PILLAT
DRAMATURGIA ROMANEASCA, IN INTERVIURI
DIMENSIUNI ALE PROZEI SCURTE BASARABENE CONTEMPORANE
FENOMENUL BASARABEAN
THOMAS MANN SI ROMANIA
JURNALUL REGINEI MARIA
AMINTIRI DE DEMULT
MEMORIALISTI SI EPISTOLIERI O EVOCARE TULBURA,TOARE
O VECHE FAMILIE BOIEREASCA,
CANTACUZINII
VECHIUL BUCURESTI
CONTENCIOSUL AROMANILOR
DESPRE IMAGINEA ROMANILOR IN SPATIUL GERMANIC
O EDITIE CATASTROFALA,
DOCTRINELE PARTIDELOR POLITICE
O MONOGRAFIE DESPRE GUVERNAREA RA,DESCU
UN STUDIU DESPRE PROLETCULTISM
Polemici literare, pedagogice, politice, filozofice
Cunoastere si receptare estetico-poetica
Motiv, tema, idei in opera literara
Motivul Zburatorului la Ion Heliade Radulescu, Minai Eminescu, Tudor Arghezi, Dumitru Matcovschi
Consideratii teoretice despre fantastic
Despre revelatia iubirii si a pacii divine - N. STEINHARDT
Trecutul unei iluzii: Noul val al anilor 80
Secvente ante-decembriste
Ce lipseste literaturii sf actuale
Ce asteptam, in definitiv, de la science-fiction?
Literatura sf, azi (Ancheta ORIZONT)
Repere in evolutia sf-ului romanesc postbelic
Timpul este umbra noastra (Interviu)
Literatura sf si economia de piata
SF-ul romanesc: ce este, ce-ar putea fi
Anticipatia romaneasca in perspectiva istoriei literare
Alegorie si metafictiune: o dubla dedublare
Tiganiada in stil american
Eterna si pitoreasca Romanie
Science-fiction adevarat
ORIGINEA SI DEZVOLTAREA LIMBII ROMANE - idei fundamentale -
NOTIUNI DE LINGVISTICA, GENERALA, - Comunicarea prin limbaj
CLASIFICAREA LITERATURII FOLCLORICE
ISTORIA IEROGLIFICA, REPERE PENTRU COMENTARIUL LITERAR
SCOALA ARDELEANA, EXPRESIE A ILUMINISMULUI ROMANESC - REPERE PENTRU O LUCRARE DE SINTEZA,
ROLUL DACIEI LITERARE IN ORIENTAREA CULTURII SI LITERATURII ROMANE




FENOMENUL BASARABEAN despre Sinteze literare





Acum cateva saptamani am citit si comentat o antologic din proza scurta basarabeana. Constatam, in acel comentariu, ca prozele acestea, cu tematica rurala si lirice prin excelenta, amintesc de trasaturi ale prozei din publicatiile samanatoriste, de la inceputul veacului. incercam, totodata, acolo, sa propun cateva explicatii ale fenomenului acesta prea izbitor pentru a nu fi luat in seama si relevat. intamplarea a facut ca zilele trecute distinsul coleg Mihai Cimpoi sa-mi ofere o carte care lua in dezbatere, la un nivel teoretic, acelasi fenomen, explicandu-ni-1 din interior. Pentru improbabilii cititori care nu-1 cunosc inca suficient de bine pe dl Cimpoi, adaug ca d-sa este, din 1991, presedinte al Uniunii Scriitorilor din Basarabia (mi-e greu sa spun Republica Moldova; e ca si cum as accepta aceasta aberatie politica a istorieI) si un eminent critic si istoric literar. Este autorul unei carti despre Eminescu (Narcis si HyperioN), aparuta in 1979 si, de atunci, de doua ori reeditata l-am mai citit (si comentaT) un dens volum Spre un nou Eminescu (1993), alcatuit din convorbiri cu reputati eminesrologi, din care se degaja o imagine cuprinzatoare despre stadiul actual al cmincscologiei. in sfarsii, alte doua carti (Cicatricea lui Ulyse, 1982 si Dinamica valorilor, 1989) intregesc lamuritor fizionomia intelectuala a criticului si istoricului literar Minai Cimpoi. Adaug imediat, pentru ca e necesar, ca dl Cinipoi a fost unul dintre in veci neuitatii militanti pentru renasterea nationala, prin cultura, a Basarabiei strabune, stand, alaturi de colegii sai scriitori, pe baricadele acestei batalii de rasunet.

Am uitat sa spun ca d-sa dovedeste o speciala aplecare spre cugetarea filosofica sau filosofarda. Faptul e important pentru ca de pe acest fundament, aici mult necesar, isi dezvolta dl Cimpoi consideratiile sale despre fenomenul literar (si nu numai!

   ) basarabean. Cartea d-lui Cimpoi c intitulata Basarabia sub steaua exilului si c compusa din mai multe sectiuni. Primul c. as spune, un jurnal de front al luptei pentru renasterea nationala a Basarabiei istorice, cu mentionarea momentelor mai importante ale acestei infruntari. Aceste pagini tensionate se citesc cu emotie, fara a putea fi lasate din mana si dintr-o rasuflare, facandu-1 pe lector participant parca acvea al acestei batalii, smulgand, firesc, sentimente de recunostinta pentru cei ce au stat in primele randuri ale ostilitatilor cu o oficialitate vanduta ocupantului. Si cunoscand realitatea antiunionista care domneste astazi dincolo de Prut, nu incerci deloc sentimentul ca lupta a fost inutila. Marile izbanzi dobandite, vor continua sa vietuiasca si. finalmente, sa triumfe definitiv. Istoria, nu se poate altfel, ne va zambi, poate curand, poate mai tarziu, definitiv. Cea de-a doua sectiune, aceea care mi-a retinut atentia pentru ceea ce mentionam la inceputul acestui comentariu, c intitulata Fenomenul basarabean sub semnul pasarii Phoenix. Aici dl Cimpoi ne propune o definire a fenomenului basarabean, inclusiv cel literar-artistic, din perspectiva etnopsihologiei si a confruntarii cu o istoric mastera. Sigur, precizeaza autorul, fenomenul basarabean nu este decat fenomenul romanesc manifestat in conditii liminare. Aici, din 1812, cu exceptia interstitiului fericit 1918-1940, s-a instalat o putere opresoare straina care s-a straduit timp de 160 de ani sa aplatizeze, pana la anihilare, constiinta nationala, incercand s-o rusifice. De la alfabetul cu ceardacuri al chirilicei si pana la formele cele mai aberante, totul a fost aici vrajmas. Aceasta situatie speciala nu s-a putut sa nu fie creatoarea unor trasaturi fenomenologice deosebitoare, exprimate, la un prim palier al intelegerii, printr-un radicalism polemic, asemenea ardelenilor de pana la 1918. Conservatorismul, ca mijloc de aparare, c explicabil. Dar sa-1 las sa vorbeasca pe dl Mihai Cimpoi: Romanismul basarabean este conscrvalor. cultivator de vechime si rusticitate, de valori si sacralitatc. Oamenii de creatie basarabeni sunt. ca si predecesorii sai moldoveni din secolul al XlX-lca. pazitori fideli ai fondului ctnofolcloric. pe carc-1 opun noului formal. Conservatorismul basarabean arc. astfel, ratiuni polemice, el fiind intretinator de fiinta nationala, de continuitate spirituala romaneasca". Si. apoi. o justificare a post-samanatorismului basarabean vazut din acelasi registru: Post-samanatorismul basarabean (ca si cel sadovenian, firestE) este caracterizat atat printr-o nostalgic dupa trecut cat si prin ceea cc-i genereaza reactia fata de prezent, boicotul istoriei, mioritismul funciar. Omul basarabean este un om tragic, prin asumarea destinului sau instrainat, pus sub semnul terorii istoriei. Comportamentul sau A«post-samanatoristA» este o masca a tragismului, convertit in seninatate mioritica prin intermediul refularii. A«Post-samanatorismulA» e programatic, polemic, securizam". Dl Cimpoi mai crede ca tipul reprezentativ al intelectualului basarabean este unul militant, avand ca model exponential intelectual, etic si social sterismul. Altfel spus. un spirit mesianic, doctrinar, reformator". Sau mai explicit: Sterismul este, astfel, aprindere vulcanica de idee nationala, ardoare si monomanie, mesianism razvratit, superioritate intelectuala, spirit acut de justitie doctrinarism, dispretul formelor si al conventiunilor taria de a trece peste umilinte si infrangeri, acceptarea si promovarea statutului de martir si erou, moldovenism (romanisM) etnic, vizionarism, poporanism". Si, spre sfarsitul acestui studiu (sectiuni din voluM), autorul revine la ideea de inceput, parca moduland-o: Atasamentul fata de traditie (in cultura basarabeana, n.m.) nu e conservatorism, ci instinct de conservare pe care-1 manifesta omul de cultura de aci in scopul mentinerii fiintei nationale Tipul reprezentativ al culturii a fost si va ramane (subl. m.) timp de decenii cel A«conservatorA», mesianic, neopasoptist". Ar fi de adaugat precizarea ca literatura basarabeana isi pastreaza in subtext un curent ctnofolcloric,un sentiment profund al radacinilor spirituale, un tainic legamant cu plaiul natal Programul national (si, evident, nationalisT) se contine, la nivel structural, in baladismul ei general, in rurarismul de esenta". intr-o alta sectiune a cartii (Panorama literaturii romane postbelice (Moldova de esT)") ne aminteste ca scriitorul basarabean cultiva sentimentalismul literar, literatura basarabeana fiind romantic-dulceaga, feminina", melancolica si populata de eroi invinsi si umiliti. Sunt. aici, enuntate caracteristici pe care nu le punem la indoiala si le inteleg, inclusiv conservatismul, ruralismul si post-samanatorismul care, in Romania Marc, revigorat in anii douazeci, a sfarsit vlaguit pana a nu mai insemna nimic. Dar nu pot sa nu observ ca acest tip de literatura, atat de temeinic justificata de dl Cimpoi, c unul cam vetust, batranicios, care o izoleaza de fluidul de dezvoltare al celei de tip modern. inca la inceputul veacului si, apoi, in deceniile-interbelice s-a incurajat evolutia literaturii de tip obiectiv, contrara idilismului pitoresc si etnografic al samanatorismului, cu eroi moderni, complecsi sufleteste. Nu toti scriitorii moldoveni au fost lirici si idilizanti. Unii au fost moderni prin scriitura si mentalitate. Falticeneanul Anton Holban e, prin literatura sa moderna, un exemplu de neignorat. Dificultatea, bine intuita de dl Cimpoi, e, acum, alta. Sa-1 citez: literatura basarabeana trece acum examenul aspru al integrarii in contextul global al literaturii romane". Moldovenismul basarabean, cu toate ale sale trasaturi, va trece, indraznesc sa cred, greu handicapul acesta al integrarii. Dl Cimpoi e perfect lucid cand apreciaza amar: Importanta estetica difera de cea pur culturala, ceea ce inseamna ca opere ce au avut un rol exceptional in declansarea si desfasurarea Renasterii basarabene sa aiba o valoare modesta la un examen estetic dezinteresat". Sigur, timpul va cerne, neindurator cum este, valorile, asezandu-le la locul lor, potrivit criteriului estetic, singurul care conteaza in planul literaturii. Ar fi bine -daca e posibil - ca segmente mai importante ale literaturii basarabene, integrate firesc in spatiul literar romanesc, sa biruie examenul estetic pe care il asteapta, cum altfel? dl Mihai Cimpoi. Dar va fi grea aceasta integrare si vama va cerne nemilos. Spt "ita e in optzecisti, cu o orientare moderna si polemici fata de inaintasi. Interesante sunt consideratiile d-lui Cimpoi din Panorama literaturii basarabene, cu fise analitice despre scriitorii mai importanti de acolo, ca si Calendarul basarabean, cu a sa cronica a evenimentelor politice si culturale din secolele XIV pana in aprilie 1993. De luat in seama sunt si interviurile din ultimii ani acordate de autor si incluse, prea grijuliu pentru a nu se pierde nimic, in sumarul volumului.

Martie 1995

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.

 


Copyright © 2009 - 2014 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.