Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Simbolistii francezi despre Critica literara



Nu numai in Franta, dar pretutindeni in lumea occidentala a secolului al XX-lea, conceptiile despre poezie sint dominate de doctrinele enuntate de miscarea simbolista franceza. Aceasta influenta se datoreaza, in parte, marilor infaptuiri poetice ale unor Baudelaire, Rimbaud, Mallarme" precum si ale urmasilor lor: Claudel si Valery in Franta, Stefan George si Rilke in Germania, Blok si Ivanov in Rusia, Ungaretti si Montalc in Italia, Ruben Dario si Machado in lumea hispanica, Yeats si Eliot in orbita de cultura engleza. Mai mult, conceptul general de simbol" in literatura, desi suficient de vechi in sine, ajunge sa frapeze abia acum, prin filiera formularilor franceze, publicul larg apusean. Termenul este cit se poate de ambiguu si incert pina in ziua de astazi: in expresii ca logica simbolica" sau simbol matematic", el apare chiar utilizat intr-un sens contrariu aceluia din simbol poetic". Utilizarea termenului in literatura s-a indepartat din ce in ce mai mult de notiunea de simplu semn sau de alegorie, devenind cu timpul o denotare cuprinzind deopotriva imaginea si metafora, si devenind astfel un soi de substitut pentru universalul concret", instrument fundamental al oricarei arte. in mod destul de curios, Jean MorAŁas un poet francez de origina greaca, cel ce proclama primul existenta unei miscari simboliste, intr-un manifest publicat in Le Figaro litteraire (18 septembrie 1886) , abandoneaza foarte curind formula ca sa devina conducatorul altui grup, intitulat L Ecole romane". Manifestul din 1886 proclama cu solemnitate inevitabilitatea schimbarii si necesitatea evolutiei literare, anexind idealurilor sale pe Baudelaire, adevaratul precursor al prezentei miscari", si dind totodata o vaga definitie scopului avut in vedere: poezia simbolica cauta sa invesminteze ideea intr-o forma sensibila"1. Ceea ce, in acel moment, reprezenta doar numele uneia dintre numeroasele scoli, miscari, coterii si clici ale Parisului anilor 80, devine prin canale care n-au fost cu totul elucidate2 lozinca victorioasa pentru aproape intreaga poezie moderna si chiar pentru o importanta parte a prozei moderne. Aplicarea termenului s-a verificat si retrospectiv: s-a aratat ca poezia romantica engleza a fost, de fapt, simbolista, sau ca literatura americana de la mijlocul secolului al XlX-lea este mai curind simbolista decit romantica3. Atit termenul si conceptul, cit si practica poetica propriu-zisa exista in Germania, cel putin incepind de la Goethe. Esteticienii romantici germani Schelling, August Wilhelm Schlegel si Sol-ger jaloneaza o teorie a simbolismului, care, in alte forme, reapare la Coleridge, Carlyle si Emerson, si, de asemenea, in mod intermitent, in Franta: pasajele invocate apartin Doamnei De Stael, lui Sainte-Beuve si Pierre Leroux4. intr-o istorie a criticii este insa indicat sa examinam doctrinele profesate individual de critici, mai curind decit sa refacem itine-rariul schimbator al unui termen atotprezent, si chiar decit sa expunem multimea declaratiilor facute in cursul ultimilor douazeci de ani ai secolului trecut de catre diversi aderenti, popularizatori si inamici, pronuntari niciodata suficient de coerente, niciodata sustinute prin analize concrete, in masura sa furnizeze o contributie reala pentru teoria critica. Baudelaire si Mallarme" sint singurii doi scriitori intrunind cerintele coerentei si originalitatii.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2018 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.