Guy de Maupassant (1850-1893) despre Critica literara

Aceasta sinteza a fost realizata, intr-un mod lipsit de originalitate, la un nivel inferior si nu fara contradictii, de catre Maupassant, devotatul discipol al lui Flaubert. in doua prefete, una la corespondenta lui Flaubert cu George Sand (1884) si cealalta la propriul sau roman Pietre et Jean (1887), Maupassant a expus teoriile maestrului sau, punind insa accente diferite. Madame Bovary, declara el, constituie o revolutie in literatura". Flaubert a fost primul romancier cu adevarat artist, primul care a compus cu stil, primul care a realizat impersonalitatea"1. Totusi, Maupassant este departe de a fi dogmatic. Nu-1 considera pe Flaubert un realist in sensul apartenentei la scoala respectiva, si admite posibilitatea unui roman idealist. Romancierul se cuvine sa prezinte adevarul, dar nu fotografia banala a vietii". El trebuie sa tinteasca spre o viziune mai completa, mai patrunzatoare, mai edificatoare decit realitatea insasi", trebuie sa dea relief intimplari-lor, sa produca senzatia profunda a adevarului iluzia completa a adevarului". Realistii talentati ar trebui numiti iluzionisti". Maupassant este un relativist sau mai degraba un subiectivist in teoria cunoasterii, daca putem folosi un termen atit de pretentios pentru observatia ca ochii nostri, urechile noastre, mirosul nostru, gustul nostru creeaza tot atitea adevaruri citi oameni sint pe pa-mint Marii artisti sint cei care impun umanitatii iluzia lor personala". Maupassant face distinctie intre romanul obiectiv" si romanul de pura analiza. Rbmanul obiectiv reprezinta propriul sau ideal: un roman care evita explicatiile complexe, discutarea motivelor, lasind pur si simplu persoanele si intimplarilc sa treaca prin fata ochilor nostri. Ceea ce importa este rabdarea si concentrarea asupra obiectului. Pentru a descrie un foc care arde sau un copac de pe o cimpic, sa privim acest foc sau acest copac pina eind ele nu mai seamana, in ochii nostri, cu nici un alt copac sau cu nici un alt foc". A particulariza" este principalul sfat pe care atit Flaubert, cit si Maupassant il dau romancierului. El trebuie sa ne faca sa vedem in ce fel un cal de birja se deosebeste de cincizeci de alti cai care il urmeaza sau il preced". Exista doar un singur cuvint potrivit pentru a exprima un lucru, un singur adjectiv pentru a-1 califica. in flagranta contradictie cu solipsismul sau filozofic sau temperamental, Maupassant se pronunta pentru o relatie corecta cu realitatea din afara noastra si, pe un ton peremptoriu, ii cere criticului sa se limiteze. El trebuie sa fie doar un analist fara tendinte, fara preferinte, fara pasiuni, apreciind, ca expertul in pictura, doar valoarea artistica a obiectului de arta care i se prezinta".

Maupassant a pus in circulatie doctrina lui Flaubert despre singurul cuvint potrivit" si despre impasibilitatea romancierului, dar importanta acordata de el obiectivitatii nu se prea armonizeaza cu iluzionismul" si cu solipsismul sau. Prin inimicitia cu care a privit didacticismul declarat sau romanul cu scop social, Maupassant se opune naturalismului" care intre timp fusese formulat de Zola.