Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere



Sinestezia despre CONCEPTE OPERATIONALE



Sincronismul Abandonarea conventiilor, incalcarea regulilor. Modernismul include, in sens larg, toate acele miscari artistice, fundamentate sau nu ideologic, care exprima o ruptura de traditie, negand, in forme uneori extreme, epoca ori curentul care le-au precedat Atitudinea modernista este deci prin definitie anticlasica si antiacademica, anticonservatoare si impotriva traditiei. Toate curentele postromantice de avangarda literara (simbolismul, futurismul, expresionismul, dadaismul, suprarealismuL) sunt implicit si explicit moderniste, contestand vechile valori si repere culturale si, nu de putine ori, chiar ideea de arta si de literatura. Modernismul subsumeaza totalitatea manifestarilor de independenta absoluta" a modernitatii, de abandonare ostentativa a conventiilor si de incalcare pragmatica a regulilor. In critica literara romaneasca, cel care a teoretizat modernismul, punandu-1 la baza unui sistem, gandind si creand in spiritul lui a fost E. Lovinescu, care a contribuit decisiv, prin cenaclul si revista Sburatorul", la intrarea literaturii noastre intr-o noua faza de evolutie: o buna parte a literaturii, mai ales moderniste, de dupa razboi, este creatiunea exclusiva a Sburatorului, va scrie el in 1937, facand, in acelasi timp, o disociere importanta. Astfel, modernismul lovines-cian este unul teoretic", iar nu revolutionar, si consta intr-o bunavointa principiala fata de toate fenomenele de diferentiere literara", in timp ce modernismul avangardist si experimental se sincronizeaza perfect cu formele extreme ale modernismului apusean". E. Lovinescu a construit o teorie a sincronismului, conform careia cultura si civilizatia se dezvolta prin imprumut si imitatie, dupa un model mai evoluat. Exista un spirit comun al veacului (saeculuM) care determina, in ansamblu, aceeasi configuratie a culturilor. Teoria maioresciana a formelor fara fond, prin care este condamnat importul de forme culturale straine, este contrazisa de Lovinescu prin ideea formelor care isi creeaza, treptat, fondul de la simulare la stimulare, imprumutarea unor forme din alte culturi poate fi, in timp, benefica. El se indeparteaza, asadar, de linia organicismului pe care mersesera Kogalniceanu, Maiorescu si Eminescu, intalnindu-se, insa, doctrinar cu mentorul Junimii in punctul esential al autonomiei esteticului. Esteticul, acea valoare autonoma realizata prin limba si fond sufletesc intr-un material etnic" trebuie disociat de alte valori (eticul si etnicuL), intr-o epoca in care acestea se confunda din nou. Biruinta conceptului estetic, fara alterari de elemente straine" (de care sunt responsabile atitudinea si conceptia samanatoriste, critica nationalista sau sociala" de la inceputul secoluluI) ii datoreaza foarte mult lui E. Lovinescu, si ea este legata, in mod evident, si de modernismul teoretic, cuprinzator si neextremist, pe care marele critic si 1-a asumat.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.



Politica de confidentialitate




Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.