Constructia subiectului despre CONCEPTE OPERATIONALE
Constructia subiectului Subiectul operei literare constituie totalitatea evenimentelor prezentate de autor, intr-o anumita succesiune, ori dimpotriva, intr-o voita discontinuitate, precum si a relatiilor dintre intamplarile expuse si personajele care participa la realizarea lor. Complexitatea subiectului este determinata de specia literara abordata de autor si de tehnica de creatie a scriitorului: de pilda, intr-o schita, subiectul va fi simplu, redus la un eveniment unic, petrecut intr-o durata de timp scurta si realizat de un numar mic de personaje; intr-un roman si, mai ales, intr-un roman-fluviu (sau cicliC), subiectul narativ este amplu si dezvoltat in planuri temporale de lunga durata (pe parcursul vietii unui personaj, al unei generatii sau chiar al unei civilizatii umane intregI).
Majoritatea operelor epice si dramatice sunt organizate intr-o gradatie a tensiunilor conflictuale, continand urmatoarele momente ale subiectului:
1. expozitia este momentul care prezinta cadrul, locul, timpul, ambianta in care debuteaza actiunea; ea cuprinde aparitia unor personaje si prezentarea lor, cadre naturale adecvate derularii actiunii, evenimente petrecute in trecut si rememorate de catre eroi, in masura in care au un rol determinant pentru desfasurarea subiectului operei respective; nu este obligatoriu ca in expozitie sa apara neaparat personajul principal al actiunii;
2. intriga marcheaza intamplarea sau motivatia care declanseaza actiunea literara, tot ea subliniaza debutul conflictual in relatia dintre personaje; daca expozitia este un moment descriptiv, intriga defineste momentul prin excelenta psihologic al inclestarii narative sau dramatice;
3. dezvoltarea (desfasurarea actiuniI) se refera la suita peripetiilor din textul in proza sau dramatic; este momentul cel mai amplu dintr-o opera literara si infatiseaza evolutia gradata atat a intamplarilor, cat si a relatiilor dintre personaje;
4. punctul culminant reprezinta momentul de tensiune sufleteasca a personajelor si de mare intensitate a conflictului, provocand totodata uimirea si emotia cititorului; adesea, el presupune o bulversare a situatiei conflictuale initiale, obtinuta prin rasturnarea premiselor si contrazicand asteptarile lectorilor; el are un caracter dramatic, nu neaparat tragic, punand eroii in situatii dilematice, cand ei trebuie sa aleaga intre solutii la fel de dureroase pentru existenta lor; intr-o opera literara, pot fi si mai multe puncte culminante, dispersate cu maiestrie artistica in constructia textului;
5. deznodamantul rezolva conflictul situational (moral, social, economic sau istoriC), re-conciliind sau nu personajele, dar incheind suita evenimentelor (succesiunea evenimentiala).
Crezi ca ne lipseste ceva?
Poti adauga opera - comentariul,
eseul sau referatul despre opera care lipseste.
Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.