Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Iona de Marin SORESCU



Marin SORESCU Iona
Iona este o parabola, o meditatie pe tema, destinului, o tragi-comedie simbolista, un tipat din adanc ("de profundis clamavi"), care este mesajul sau ideea.

Subiectul este un motiv preluat din textul Bibliei. lona refuza sa duca mesajul lui Dumnezeu in cetatea Ninive, adica sa fie prooroc. El .cauta sa fuga in cetatea Tarsis pe o corabie. Se porneste o furtuna pe mare si corabia este pe calc sa se scufunde, lona le spune corabierilor adevarul si acestia il arunca in mare. Un chit, adica un peste mare, l-a inghitit si lona a stat trei zile si trei nopti in chit. El s-a rugat lui Dumnezeu si pestele l-a aruncat pe tarm. Ajuns in cetatea Ninive el prooroceste ca peste patruzeci de zile cetatea va fi distrusa din cauza pacatelor ei. AtuncL locuitorii cetatii Ninive au inlrat toti in post si in rugaciune iar Dumnezeu s-a milostivit de ei, fiindca s-au pocait si i-a iertat.



Iona s-a intristat ca proorocia Iui nu s-a implinit, dar Dumnezeu l-a mustrai pentru nesocotinta lui.



Marin Sorescu foloseste acest motiv biblic pentru a realiza o drama existentialista, incercand, ca si iona, sa trezeasca o lume aliata la cativa pasi de finalul proorocit prin Apocalipsa Sfantului loan. El trebuie sa rosteasca tipatul care sa trezeasca constiintele adormite de pacat, si sa salveze lumea. Dramaturgul, poetul, este o constiinta, care are de rostit un mesaj esential, de aceea piesa poate fi interpretata ca o ars dramatica.



Caracterul expresionist se defineste in primul rand prin faptul ca lona este un erou arhetipal, care actioneaza in imprejurari arhetipale. El reprezinta Vointa lui Dumnezeu ca principiu. De aceea, fiindca nu face voia sa, el devine actan.1 in ipostaza de prooroc.




Pescarul sugereaza rolul pe care l-au avut apostolii, ucenicii, mucenicii, cuviosii si cuvioasele, ierarhii si toti sfintii parinti purtatori de Dumnezeu, adica pe toti cei ce pescuiesc pentru Dumnezeu sufitele.

Iona este pescar, asa cum il vedem la inceputul piesei cu undita in mana. Fiindca fuge de misiunea sa el devine un peste, adica un pacatos, de aceea in piesa este inghitit succesiv de trei pesti. / ceasta este valorea cuvantului peste din monologul sau cand spune: Noi pestii inotam printre ele atat de repede, incat parem galagiosi." imprejurarea este arhetipala: Visul nostru de aur este sa inghitim una, bineinteles pe cea mai mare. Ne punem in.gand o fericire, o .speranta, in sfarsit ceva frumos, dar peste cateva clipe observam mirati ca ni s-a terminat apa". Apa este un simbol al cunoasterii fiindca in estetica expresionista tema, eroii, conflictul, subiectul sunt structurate pe conceptul de cunoastere.



Subiectul reprezinta deci drumul de la cunoastere la constiinta, lona se cauta pe sine si se striga,. isi striga numele catre mare, catre sala plina de spectatori-pesti. Este inghitit succesiv de trei pesti, fiindca in drumul spre cunoasterea de sine sau spre constiinta de sine, ea si Harap Alb eroul lui Ion Creanga, el trebuie sa duca cele trei razboaie: cu trupul, cu lumea si cu demonii, sa faca asceza trupului, cuvantului si mintii.



Cunoasterea de sine este o problema specifica teatrului de idei, a drumului spre constiinta, spre interior, spre a alia Adevarul, adica pe Dumnezeu-Cuvantul. De aceea spune: Ar trebui pus un gratar la intrarea in orice sullet". Acest gratar simbolic este asceza trupului care sa impiedice instinctele, poftele, patimile creaie de trup sa ajunga in sullet. in planul urmator, al razboiului cu lumea, gratarul inseamna asceza cuvantului, a raporturilor cu lumea, inseamna dorinta de a avea valori materiale. Este maya - iluzia valorilor materiale, pe care le creeaza demonul Mara. Sensul este obtinerea virtutilor, tare. ca un gratar, transforma valorile materiale in valori spirituale: intelepciunea. intelegerea, buna credinta, cunostinta, sfatul, taria, teama de Dumnezeu, adica,atributele Duhului Sfant.



Razboiul al treilea este impotriva. spiritului satanic exprimat prin: manie, mandrie, zgarcenie, lacomie, desfranate,, lene, invidie, care trebuiesc eliminate. substituite sau transformate in: curatenie, cumpatare, smerenie, rabdare, blandele, harnicie, milostenie, credinta, nadejde si iubire crestina. Ele se dobandesc treptat prin taierea voii proprii, si nu cum spune lona: fac ce vreau. Vorbesc", desi este in hjurla pestelui. Asa si omul care esle in burta pacatului crede ca are dreptul liberului arbitru, adica dreptul do a crede sau nu in Dumnezeu, de a lucra sau nu pentru Dumnezeu, de a face voia proprie si nu voia lui Dumnezeu.



Iona este de fapt o meditatie pe tema fortuna labilis, fiindca eroul principal, aliat in interiorul pestelui, mediteaza: De ce oamenii isi pierd timpul cu lucruri, care nu le folosesc dupa moarte?". De aceea canta pe melodia Vesnica pomenire", atun ci cand in mod simbolic pestisorii cad in burta pestelui, unde sunt mistuiti, tinand un cutit in mana Iona mediteaza ca Harnici la a fi sau a nu fi in varianta: Daca ma sinucid?".





Meditatia, allarea Adevarului este sensul dramei de idei. De aceea lona are ca si eroii lui Camil Pelrcscu ganduri vrednice de ras, isi propune sa construiasca o banca de lemn in mijlocul marii: Ar fi un lacas de stat cu capul in maini in mijlocul sufletului".



Meditatia se extinde de la raporturile dintre oameni la raporturile dintre pesti. Pestele care-l inghite pe lona era pandit la randul lui de un peste mai mare, prilej pentru lona sa constate: Oamenii, ma ros:. isi poarta asa ranchiuna si-o viata intreaga".

Simbolic se pune problema nasterii spirituale. El vrea sa iasa din hoitul hoiturilor, adica din viata sociala. In mod simbolic vede doi pescari cu barne in spate fiindca isi duc barna din ochi. Acestia sunt cei care in loc sa se vada pe sine ii judeca pe altii. Pentru Sorescu, care-i considera talharii simbolici de langa crucea Mantuitorului, sunt un pretext pentru ironie, fiindca sunt pusi la treaba, ca sa-si agoniseasca o bucata de paine. Ironia vizeaza o meditatie asupra functiilor pierzatoare de suflet. Meditatia pe tema mumelor vizeaza cea de a doua nastere: Ca si Faust al lui Goethe, Iona coboara pana Ia mume, adica la sensul mitului pamantul muma-Geea-zeita primordiala. Se pune problema renasterilor, vede sute de ochi ale viitorilor pesti, ca semn al constientizarii. Sparge cu un cutit burta chitului iese pe malul marii si constata ca are barba ca pustnicii, ca semn ca a ajuns la batranete, dar si ca a iesit din pacat.



Credinta ca esenta a personalitatii umane este sensul meditatiilor lui Iona. Ei constata o serie de obstacole in calea renasterii, a invierii sale din morti: Sunt ca un Dumnezeu, care nu poate invia". Credinta duce la invierea din morti. Iona vrea sa dobandeasca aceasta inviere spre a le da oamenilor lumina credintei in viata cea vesnica: Acus-acus or sa infloreasca lespezile mormantului ca petalele unui nufar si mortul va invia, cum e si firesc, dupa atata asteptare a omenirii si se va inalta la cer, dandu-ne si noua un exemplu luminos- . Lumea asteapta un miracol de la scriitor ,.un exemplu de inviere". El insa nu poate razbi pana la ei, nu mai are puterea sa strige: .,oameni buni, invierea seamana!". Este,un mod simbolic de a spune ca sfarsitul fiarei rosii, a societatii ateiste-comuniste, a ucenicilor lui anticrist, a ucigasilor si talharilor, a mortii n-a venit.

Iona uita trecutul, nu si-I mai poate reaminti, fiindca sublimarea cunoasterii duce la constiinta de sine: incearca sa-ti reamintesti macar ceva" is-i spune siesi. Ajunge la paradoxul lui Socrate: Eu stiu ca nu stiu, ei nu stiu ca nu stiu". isi aminteste de numele de Iona ca de un alter-ego, ca o sosie, totul se inverseaza: Totul e invers". Sensul simbolic al sinuciderii este sfasierea carcasei eului biologic spre a dobandi cunoasterea de sine. obiectiv al expresionismului Razbim noi cumva la lumina". Realitatea cunoscuta prin simturi este inselatoare. Adevarul, lumina, sunt dincolo de ea.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.