Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Virgil Tanase - biografie - (opera si scrierile)

 

TANASE Virgil, se naste la 16 iul. 1945, Galati.

Prozator, eseist si traducator.

Fiul lui Dumitru Tanase, magistrat, si al Larisei (n. Scurtulescu), medic. Scoala elementara si liceul la Galati (1952-l963). Urmeaza sectia de limba franceza a Facultatii de Lb. Romanice a Univ. din Bucuresti (1963-l968; exclus si reprimit dupa un an) si apoi clasa de regie a Institutului de Teatru si Cinematografie JL L. Caragiale" din Bucuresti (1970-l975).

Functioneaza ca regizor la Teatrul National din Iasi si Teatrul municipal din Resita pina la plecarea din tara (1977). Stabilit la Paris, devine licentiat la Ecole des Hautes Etudes (1977) si apoi doctor in sociologia si semiologia artelor si literelor (1978) cu tema Semiologia regiei de teatru, sub coordonarea lui Roland Barthes.

Debuteaza cu povestirea insemnarile celor ce merg spre somn in revista Luceafarul (1968). Se manifesta de la inceput ca adept al literaturii onirice, alcatuind asa-numitul „grup oniric" al anilor '60 impreuna cu D. Tepeneag , L. Dimov , V. Ivanceanu , D. Turcea , V. Mazilescu s. a. Dupa ce i-au fost publicate citeva proze scurte in Romania literara si Luceafarul, scrie primul roman oniric Portret de om cosind in peisaj marin (1972), depus la Editura Cartea Romaneasca, dar nepublicat. Aceeasi soarta are si cel de-al doilea roman, Apocalipsa unui adolescent de familie, conceput in . Cele doua romane scrise in limba romana vor fi traduse in franceza si publicate la Paris in 1976 si, respectiv, . Celelalte opere sint concepute in limba franceza: L'amour, l'amour (1982), Cest mon affaire (1983), Cette mort qui va et vient et revient (1984), Le bal sur la goelette du pirate aveugle (1987), Le bal autour du diamant magique (1987). Intensa activitate publicistica in Franta la: Actuel (198l-l988), Medias (1984-l989), L'Economie (1983), Grenoble mensuel (1984-l988) si la postul de radio „Europa libera." Numeroase traduce in romaneste, din scriitori francezi mai ales: R. Barthes, Tv. Todorov, Moliere si Gogol (pentru spectacole teatrale la Iasi si Resita) etc.




A tradus in franceza din opera lui V. Voiculescu . St. Banulescu , N. Breban , D. R. Popescu .

Desi ii lipseste apetitul teoretic al congenerilor sai, D. Tepeneag si L. Dimov , Virgil Tanase se orienteaza fara echivoc spre literatura onirica. Intrucit universul prozei sale este imbogatit prin viziuni onirice, amalgamind planurile realireal si dilatind timpul ori spatiul spre infinit. Ca si ceilalti prozatori onirici, el incearca sa creeze cu ajutorul visului „o lume paralela, nu omologa, ci analoga, lumii obisnuite" (D. Tepeneag ). Explorarea visului care augmenteaza lumea reala se face, pe urmele suprarealistilor, dar spre deosebire de opera acestora, se produce intr-o stare de hiperluciditate, excluzind halucinatia. Tipul de personaj creat cu predilectie de onirici este acela al ratatului ce isi constientizeaza esecul sau al captivului intr-un univers con-centrationar. Primul dintre romanele concepute de Virgil Tanase in limba romana si publicat, prin forta imprejurarilor, in limba franceza. Portret de om cosind in peisaj marin (1976), se intemeiaza pe motivul obsesiv al cautarii si al imposibilitatii de a atinge o tinta imprecisa. .Formula lui este aceea de monolog incontinent, in rama caruia sint aglomerate de-a valma imagini banale din viata cotidiana, peisaje marine sau scene de razboi. Se remarca de la bun inceput calitatea de expert in arta scriiturii lui Virgil Tanase Mai semnificativ este „romanul" alcatuit din noua secvente aparent fara legatura intre ele, Apocalipsa unui adolescent de familie (1980). Este un roman mozaical in care cronologia apare desfiintata, iar personajul-narator (sau personajele) sint greu de fixat intr-un plan consistent al realului. Adolescentul „de buna familie" e surprins - in cele noua capitole, la diferite virste si, de obicei, in imprejurari tragice. Naratiunea incepe in traditionalul stil realist prin prezentarea unui convoi de refugiati din Basarabia in august . Naratorul (la virsta copilariei) impreuna cu mama sa se afla intr-un tren care trebuia sa-i duca in Ardeal. in secventa urmatoare insa, realitatea se prelungeste in vis, iar descrierea realitatii se transforma in descrierea visului.

Chemat in cancelaria scolii spre a-si clarifica statutul de refugiat - suspect si culpabil -, adolescentul are in fata ochilor imagini de cosmar. Dintr-o data se produce fisura in normalitatea banalului. Viziunea lui este de-a dreptul urmuziana: directorul era „virit de la briu in sus intr-o bila de sticla cu formol"; profesoara de fizica alearga desculta in jurul mesei; doua doamne de limbi straine „cintau nadusind la balalaica"; secretara de partid isi purta fetita in marsupiu etc. intr-un plan simultan al naratiunii, actiunea - probabil, din anii '50 -se muta in lumea deportatilor de la Canalul Dunare-Marea Neagra. Naratorul (care poate fi identificat aici cu tatal adolescentului) relateaza pe un ton sarcastic despre parasirea coloniei de munca. Si de aceasta data lumea reala e concurata de lumea paralela, analoga, creata de prozator. In drum spre penitenciar, detinutii racnesc cintece patriotice, in timp ce gardienii danseaza bezmetic „sugindu-si unul altuia urechile". Apoi, peste imaginea coloanei de detinuti se suprapune o imagine din copilarie a unei coloane de pionieri defilind festiv prin fata tribunei oficiale. in acest punct, textul are accente satirice la adresa regimului, dar prozatorul nu va persevera in aceasta directie critica. Un laitmotiv al prozei lui Virgil Tanase este trenul, fie el trenul refugiatilor basarabeni, al detinutilor inghesuiti in vagoane de marfa sau, pur, si simplu, al calatorilor obisnuiti plecati spre o destinatie imprecisa. Tot in tren se afla si personajul din secventa a noua, blocat, din cauza zapezii, in mijlocul muntilor.



Procedeul glisarii planului real in ireal devine mai evident in a sasea secventa a romanului, unde trenul este inlocuit cu autobuzul.

Iar personajul central este un medic navetist care, din pricina vremii nefavorabile (de obicei, eroii lui Virgil Tanase calatoresc iama), e nevoit sa astepte in autogara. Aceasta nuvela onirica este similara cu povestirea lui D. Tepeneag, intr-o frizerie, intrucit prozatorii onirici au citeva toposuri comune: gara, circul, inchisoarea, frizeria s.a. Pentru a-si umple timpul, personajul patrunde intr-o frizerie care comunica, intr-alta camera, cu o arena de circ unde frizerul si sotia lui, Astrid, devin acrobati. Personajul anonim - mereu cu alta identitate -in jurul caruia sint concentrate evenimentele prin indicii presarate la intamplare in cuprinsul textului este un marginalizat in fond, un fel de paria al societatii. Dupa detentie, s-a decis sa urmeze cursurile Facultatii de Istorie. Dar a fost exclus din facultate si tentativa lui de a fi reprimit, cu ajutorul decanului pe care fiica sa il considera „canalie", esueaza. El ajunge, in cele din urma, sofer de basculanta la un trust de constructii. Destinul lui tragic devine previzibil in momentul in care accidenteaza mortal o fata cunoscuta la nunta unui coleg de santier. Majoritatea secventelor se incheie, de altfel, cu un eveniment tragic. Altadata, „domnisoara profesoara" pe care o iubeste „adolescentul" cade victima unui accident feroviar. Iar in finalul romanului, personajul -care are, de aceasta data, un nume, Pavel -, ajuns la prietenul sau Maxim dupa o calatorie aventuroasa, este intimpinat cu ovatii de locuitorii orasului, dar este impuscat de prietenul sau (intrat in pielea tortionarului). Lumea conturata de prozator este indeobste o lume a disolutiei, in care banalul capata infatisari monstruoase, culminind cu viziunea apocaliptica din secventa a opta a romanului oniric.

OPERA:
Portrait d'homme a lafaux dans un paysage marin (Portret de om cosind In peisaj marin), roman, Paris, 1976;
Apocalypse d'un adolescent de bonne familie (Apocalipsa unui adolescent de familie), roman, Paris, 1980;
L'amour, l'amour, roman, Paris, 1982;
C'est mon affaire, sotie. Paris, 1983;
Cette mort qui va et vient et revient, roman. Paris, 1984;
Le bal sur la goelette du pirate aveugle. Paris, 1987;
Le bal autour du diamant magique. Paris, . Traduceri: (in lb. romana) R. Barthes, Despre Racine, Bucuresti, 1969;
Tv. Todorov, Introducere in literatura fantastica. Bucuresti, 1973;
M. Mohrt, inchisoarea maritima. Bucuresti, 1972;
Diaz-Plaja, Garcia Lorca, monografie. Bucuresti, 1971;
M. de Saint-Pierre, Miliardarul, roman, Bucuresti, 1974;
(in lb. franceza) N. Breban, En l'absence des maitres;
St. Banulescu, Tempete de neige en plein ete, Paris, 1983;
V. Voiculescu, L'Ermite, Paris, 1983;
D. R. Popescu, La Mer rouge. Paris, 1983.


REFERINTE CRITICE:
D. Tepeneag, in Cahiers de VEst, nr. 4, .

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Virgil Tanase

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Virgil Tanase





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text