Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Costin Tuchila - biografie - (opera si scrierile)

 

TUCHILA Costin, se naste la 8 oct 1954, Ploiesti.

Critic literar.

Fiul lui Vasile Tuchila, economist, si al Anetei (n. Marcu).

Studii elementare si liceale la Liceul „Al. I. Cuza" din Ploiesti (196l-l973); licentiat al Facultatii de Lb. si Literatura Romana a Univ. din Bucuresti (1974-l978), sectia limba romana-lb. portugheza; prof. la scolile nr. 158 si 160 din Bucuresti (1978-l986); din 1986, redactor la ziarul Scinteia, sectia cultura-invatamint.

Debuteaza publicistic in revista Amfiteatru (nr. 4, 1975). Sustine cronica literara in revista Amfiteatru 0975-l979) si Luceafarul (1979-l986) si cronica muzicala in Romania literara (1983-l989).

Publica numeroase cronici, studii, eseuri, recenzii in revista: Viata studenteasca. Luceafarul, Romania literara, Viata Romaneasca, Ramuri, Steaua, Tribuna, Orizont, Ateneu s. a. Voi. de debut, Cetatile poeziei (1983), insumeaza o serie de eseuri despre poezia contemporana. Al doilea, Privirea si cadrul (1988), este o culegere compozita de studii si cronici literare despre poeti si prozatori provenind din generatii diferite ale perioadei postbelice. A scris prefata si postfete la antologii poetice de: C. Abaluta (1980), C. Ivanescu (1982) si G. Alboiu (1984).

Premiul revista Amfiteatru pe 1978 si Premiul revista Luceafarul pe 1981, pentru critica literara.

Cetatile poeziei (1983) este o „constructie eseistica" edificata pe optiunile ferme ale autorului pentru scriitori (in fapt, numai poeti) afirmati la sfirsitul deceniului al saptelea. Majoritatea acestora consacrindu-se prin antologii de autor publicate in colectia „Hyperion" a Editurii Cartea Romaneasca. Asadar, nu e o culegere intimplatoare de texte critice, ci rodul unei incercari de a demonstra contributia unei „serii de valori individuale" in evolutia fenomenului literar contemporan. Renegind conceptul de generatie, intr-un articol introductiv disproportionat polemic, Costin Tuchila propune formula aproximativa a seriei valorice. Ignorind generatia lui N. Stanescu si insistind asupra poetilor intirziati (L. Dimov , M. Ivanescu ) sau exponenti ai „promotiei '70", criticul complineste, fara s-o declare, actiunea de reordonare a ierarhiilor valorice a lui M. Mincu (cel din Poezie si generatie), Gh. Grigurcu si L. Ulici . Cu „tonul atitudinii definitive" - dupa cum marturiseste in Intimplari - care se traduce in textul critic printr-o abordare egal-afirmativa, Costin Tuchila realizeaza „apropieri" de opera celor optsprezece poeti vizati, spre „a reliefa atitudini estetice, caractere, tipologii, forme, figuri textuale". in minutioasele analize care urmeaza - dintre care se disting prin amploare cele despre L. Dimov , E. Brumaru si Cezar Ivanescu - se apeleaza, in chip marturisit, la modalitati ale criticii tematice pe urmele lui Jean-Pierre Richard si Gaston Bachelard si, nemarturisit, la terminologia desprinsa din retorica figurilor a lui Gerard Genette. Nefiind obligat sa enunte judecata critica propriu-zisa, autorul Cetatilor poeziei se lasa captivat de textele comentate, identificind teme, motive si structuri definitorii. De obicei, analiza se deschide cu o formulare sintetica, fie si relativa, cu alura metaforica:




„Poezia lui Cezar Ivanescu este un cintec meditativ despre moarte si viata"; „Poezia scrisa de Vasile Vlad cucereste si inspaiminta"; „Amestec de incandescenta naturalete si nostalgie glaciala a livrescului, poezia lui Adrian Popescu se alimenteaza dintr-un motiv unic" etc. De altfel, fiecare eseu este prefatat de un gen de incipit rezumativ cu aspect didactic. Analiza textuala este riguros condusa, usor savanta pe alocuri prin exces de referinte teoretice. in interpretarea poeziei lui Dimov si Brumaru , de pilda, sint convocati in sprijinul analizei B. Tomasevski, Tz. Todorov, G. Bachelard, H. Marcuse, J. P. Richard, G. Poulet, M. Raymond, Dino Buzzati, G. Liiceanu s. a. Fapt ce dovedeste, in ultima instanta, o cunoastere temeinica a noilor metode critice. Metodologia critica moderna este uzitata si in a doua culegere de eseuri si foiletoane Privirea si cadrul (1988), una de-a dreptul eterogena, alcatuita prin juxtapunere de texte inegale. Amestecul indistinct al valorilor transpare din distanta care separa autorii ce trezesc interesul criticului: de la M. Preda la D. Dragan , de la I. Alexandru la M. Beniuc . insumarea aleatorie de cronici literare este salvata intrucitva de principiul unificator enuntat in argumentul introductiv. „Cele detaliate in acest volum intentioneaza sa fie tot atitea priviri inauntrul unui cadru care e, pe rind, o epoca, o opera, un text, un fragment, o figura" - se afirma in Suprafata si adtncimea.

Cu alte cuvinte, privirea critica e menita sa patrunda in profunzimea operei spre a lumina „mai atent suprafetele", in cadrul viziunii integratoare. Cind exercitarea actului critic conduce la identificarea „capacitatii imaginative a exegetului" cu imaginarul artistic vizat, eruditia, subtilitatea hermeneutica si fortarea profunzimilor textuale, chiar si tentatia digresiva sint eficient puse in valoare. Este cazul analizei provocate de confesiunile lui Marin Preda , prilej de a discerne cele „doua notiuni-cadru" -fatalitatea relatiei si imposibila intoarcere — si metafora ordonatoare a creatiei acestuia, a risipirii. intr-un sens derivat, criticul va uza de motivul privirii in analiza, cind discuta, de exemplu, despre Epica privirii in proza Gabrielei Adamesteanu ori cind subliniaza rostul ochiului ca instrument al autoritatii auctoriale la Stefan Agopian . Largirea sferei de interes dinspre poezie catre proza este benefica pentru discursul critic. Nu si atunci cind, printr-o atitudine admirativa, acorda un spatiu excesiv interpretarii unor texte altfel modeste (A se vedea eseul Marea iluzie, cel mai amplu din volum). Costin Tuchila dovedeste calitati analitice, rafinament si fantezie analogica, dar nu si forta selectiei estetice premergatoare analizei.



OPERA:
Cetatile poeziei. Bucuresti, 1983;
Privirea si cadrul, Bucuresti, 1988.


REFERINTE CRITICE:
' P. Dugneanu, in Luceafarul, nr. 41, 1983;
N. Manolescu, in Romania literara, nr. 3, 1983;
N. Ciobanu, in Luceafarul, nr. 52, 1983;
E. Vaum, in SLAST, nr. 39, 1983;
M. Odangiu, in Orizont, nr. 49, 1983;
F. Miu, in Ramuri, nr. 2, 1984;
F. Mugur, in Flacara, nr. 13,1984;
V. Mihaescu, in Convorbiri literare, nr. 7,1984;
I. Gutan, in Viata Romaneasca, nr. 4, 1985;
D. Micu, in Contemporanul, ni. 42, 1988;
A. D. Rachieru, in Astra, nr. 12, 1988;
Gh. Glodeanu, in Tribuna, nr. 18, .

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Costin Tuchila

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Costin Tuchila





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text