Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere




Vasile MUNTEANU - biografie - (opera si scrierile)

 

n. 9 nov. 1897, Braila -m. 1 iul. 1972, Paris.

Critic, istoric literar si comparatist.

Fiul lui Ion S. Munteanu, agricultor, si al Stefaniei (n. Radu Stoianovici).

Bacalaureat in 1916, sublocotenent de artilerie in 1917 (coleg cu T. Vianu), licentiat "magna cum laude" in filologie moderna (franceza) al Univ. din Bucuresti in 1920. Bibliotecar la Biblioteca Acad., bursier al Scolii romane de la Fontenav-aux-Roses (1923-1925). Dr. in litere al Univ. din Bucuresti in 1939 si din acelasi an membru corespondent al Acad. Romane, prof. de literatura franceza la Univ. din Bucuresti (1940-1946), expert la Conferinta de pace de la Paris (1946), director adjunct al Scolii romane de la Fontenay, cercetator la Centre National de la Recherche Scientifique (1948), secretar de redactie la Reuve de litterature com-paree (1952). Comparatist de talie europeana, critic si istoric literar caruia i se datoreaza, in mare masura, cunoasterea literaturii romane in strainatate, autor al.unei celebre Panorame a literaturii romane (1938) traduse in multe lb. Ca si alti critici din generatia sa - Vianu, Perpessicius -M. a fost tentat de poezie la inceputul carierei sale si a publicat asiduu in revista Vieata noua a profesorului Dv. Densusianu, de care a fost destul de apropiat in acei ani; punctul de rezistenta al acestei productii lirice trebuie cautat in caracterul ei livresc, in vibratia intelectuala pe care o produce recuperarea unor teme si motive din marele repertoriu liric universal, inclusiv roman: Mace-donski, Anghel, Pillat si mai ales Eminescu. Paralel, el incepe exercitiul critic in revistele vremii si i se va dedica in exclusivitate o data cu specializarea in cercetarea comparata. Elev favorit al profesorului Charles Drouhet (care va incerca mai tarziu sa-i creeze o catedra de literatura comparata la Bucuresti) si, la Paris, al lui Abel Lefranc, Fortunat Strowski si Paul Hazard, a carui influenta asupra sa a avut "o actiune de clarificare uneori decisiva", MUNTEANU se afirma de la inceputul activitatii sale prin studii privind ascendenta ideologica a romantismului timpuriu si influenta lui Rousseau asupra generatiei urmatoare. Apetenta teoretica si insatisfactia in fata metodelor traditionale ale istoriei literare il imping tot mai departe in incercarea de cuprindere a "constantelor" fenomenului literar, spre studiul retoricii si al implicatiilor ideologice ale stilisticii (problema eufemismelor de pilda), al filosofiei istoriei si al istoriei ideilor, de unde vor rezulta cercetari de mare interes in linia lui Valery asupra literaturii ca forma de cunoastere a omului, asupra posibilitatii sintezei istorice ca forma de interpretare a trecutului s.a. In general, centrele de interes raman permanente, cum este corelatia national/universal, care-1 preocupa nu numai prin problema participarii unei literaturi "mici" la concertul universal, ci si prin aceea, capitala, a definirii caracterelor specifice ale unei literaturi; incercarea de analiza a specificului romanesc definit in literatura (La litterature roumaine et l Europe, 1942) este mereu reluata din diferite unghiuri pentru a marca fie valoarea existentiala a experientei sale culturale (Universalism si autohtonie, 1962), fie faptul ca "la baza aspiratiei spre universalitate a romanilor se constata existenta unui sentiment profund si viguros al autohtoniei nationale (L art roumain a la recherche de l absolu, 1966). Preocuparile sale de tinerete se continua si in directia autorilor preromantici, Rousseau in primul rand, pe care-1 studiaza din perspectiva antinomiilor dialectice: sociabilite/ solitude, sentiment/ sensation, iridividuel/ universel etc, descoperind in opera sa o permanenta majora: dialectica experimentala. In afara cercetarilor sale de comp arati stica si de istorie a literaturii franceze, care s-au concretizat in cateva cursuri universitare litografiate si un volum de Permanente franceze (1946), punand in valoare remarcabile insusiri de eseist din stirpea mon-taigneana, MUNTEANU este si un foarte avizat comentator al literaturii romane, pe care a popularizat-o in strainatate prin numeroase articole si recenzii aparute in publicatiile franceze si in paginile saptamanalului international L Europe Centrale, care aparea la Praga in perioada interbelica. Prezentand cu finete si cu multiple referinte culturale operele majore ale literaturii romane dintre cele doua razboaie, el introduce in circuitul european nu numai problemele sale teoretice, dezbatute in studiile amintite despre raportul national/universal, ci insasi substanta ei organica, literatura in sine, pe care o face cunoscuta cititorului si comentatorului strain in coordonatele sale particulare: Arghezi, Blaga, Sadoveanu, Cezar Petrescu, L. Rebreanu, T. Vianu etc. Aceasta indelungata si intima frecventare a literaturii romane, inceputa din 1922, la revista Flacara, ii va permite sa redacteze in scurt timp, la cererea unei edituri pariziene, un compendiu asupra literaturii romane moderne, ramas nedepasit in liniile sale esentiale pana astazi. Facand o prezentare sintetica a literaturii de pana la "Junimea", autorul fixeaza in continuare fizionomia fiecarui mare creator si a fiecarei epoci prin cate o formula care, daca are dezavantajul de a schematiza un fenomen mult mai complex, are si avantajul esential de a oferi cititorului strain un profil coerent al principalilor scriitori ai epocii, usor de comparat si de clasat intr-un sistem de relatii universale pe care il si sugereaza. Minulescu si Adrian Maniu scriu povesti fantastice in maniera lui Villiers de l Isle Adam, D. Iacobescu scrie in tonul lui Samain, N. Crainic se intalneste cu filosofii rusi ai ortodoxiei Soloviev si Bulgakov etc. intreg tabloul, care prefigureaza in mare masura ierarhiile si sistemul nostru de valori, are in acest fel si coerenta, si un indiscutabil dinamism, conferind literaturii romane moderne o structura a carei devenire poate fi urmarita si din afara.



OPERA

Le probleme du retour a la nature dans Ies pre-miers ouvrages de Senancoiir, Paris, 1924 (extras din Melanges de l Ecole Roumaine, 1923-1924); Panorama de la litterature roumaine contemporaine, Paris, 1938 (trad. engleza, germana, italiana, romana si portugheza); De la metoda la cunoastere literara, Bucuresti, 1941; Un vizionar al latinitatii. Latinitatea, Franta si sufletul autohton in conceptia lui Ovid Densusianu, Bucuresti, 1945; Permanente franceze. Bucuresti, 1946; Constantes dialectiques en litterature et en histoire. Paris, 1967; Solitude et contradictions de Jean-Jacques Rousseau, Paris, 1975; Ante saeculum. Fantezii panteiste, Cleveland, 1993; Permanente romanesti. Discursuri si portrete, Cleveland, 1994.



REFERINTE CRITICE

M. Bataillon in Revue de litterature comparee, nr. 3, 1973; E. Turdeanu, in Revue des etudes loumaines, voi. XIII-XIV, 1974; MUNTEANU Bucur, Istoriografia; B. Munteanu, Corespondente, 1979; MUNTEANU Anghelescu, Textul si realitatea, 1988; idem in Romania literara, nr. 51-52, 1995-1996; E. Manu, in Luceafarul, nr. 20, 1997; L. Grasoiu, in Viata Romaneasca, nr. 1-2, 1998.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care




Politica de confidentialitate




Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Vasile MUNTEANU

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Vasile MUNTEANU




Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text