Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Stefan ROLL - biografie - (opera si scrierile)

 

(pseud. lui Gheorghe Dinu), n. 5 iun. 1904, corn. Precopana, plasa Florina, jud. Monastir (Bitolia) - m. 14 mai 1974, Bucuresti.

Poet

Provine dintr-o familie de tarani bulgari: fiul lui Enache Dinu, comitagiu, refugiat in Bucuresti in 1907, si al Paraschivei.

Studii: patru clase elementare la scoala bulgara (Bucuresti, 1911-1915). A lucrat ca baiat de pravalie in laptaria tatalui sau din str. Baratiei 37, (1915-1929), botezata, ironic, "Secolul" si devenita, in deceniul al treilea, locul de intalnire al unor poeti si artisti de avangarda ca I. Voronca, V. Brauner, Sasa Pana, Geo Bogza. A redactat, impreuna cu Voronca si Brauner, numarul unic al rev. 75 H.P. (oct. 1924); redactor la rev. Integral (1925-1928) si unu (1928-1932), la ziarele Adevarul, Dimineata si rev. Cuvantul liber (1934-1938). intre 1938 si 1940, redactor la ziarul Lumea romaneasca, apoi la ziarul Timpul (1940-1947). A lucrat de asemenea in redactia ziarului Munca si la rev. Gazeta literara (1947-1956). Secretar al Uniunii Ziaristilor (1956-1967). Alte colab. la: Contimporanul, Punct, Urmuz, Meridian, Facla etc. Creatia poetica a lui ROLL retine, succesiv, ecourile principalelor orientari ale avangardei romanesti, de la constructivism la suprarealism (v. voi. Poeme in aer liber, 1929 si poemele in proza din Moartea vie a Eleonorei, 1930), conturand un univers naturist, o mare prospetime senzoriala si atestand o particulara inventivitate imagistica, cu accente ludice, ironice si burlesti. Retrospectiva lirica din voi. Ospatul de aur (1968) include si eseurile sale despre confratii de generatie, scrise in acelasi stil poematic, de un imagism debordant. Activitatea de ziarist militant din deceniul al patrulea, de pe pozitii democratice, antifasciste, este reflectata in culegerea postuma Baricada din calimara (1979).




inceputurile creatiei lui ROLL se situeaza sub semnul programului constructivist (cu ecouri futuriste si dadaiste). Autorul de manifeste "integraliste", care vorbeste despre "poetii sportsmani si poezia agila fecund din universul electricitatii si al vitezei", aplaudandu-1 pe "actorul acrobat" din spectacolul cu "miscari de piata, de uzina, de epoca" si imaginand "atelierul cu viziuni inedite al inginerului intelectual", scrie acum o poezie obsedata de ritmurile secolului masinist, intr-un stil apropiat de "cuvintele in libertate" ale futuristilor. Cel mai adeseori acest program este insa deviat spre viziunea ludic-spec-taculara, in sensul surprinderii "feeriei" orasului modern, ori al caricaturizarii temelor si gesticulatiei sentimentale din poezia traditionala. Poemul devine astfel un sclipitor joc de artificii, rolul esential fiind detinut de asociatiile insolite ale obiectelor in imagini ce pun in ecuatie "viul" cu "mecanicul", obtinand rezultate de un comic urmu-zian. Parodia eroticii romantice ("Iubita mea dezarticulata perpendiculara/splina ta e masina de cusut nori", "prin sange circula-mi ca un ford cu faruri", "lasa luna graul sa si-1 depene/eu totusi Doamna va trimet un pepene" etc.) se intalneste cu cea a "sentimentului naturii" ("Norii au stationat preocupati de probleme agrare", "pasari de sifon trec in vazduh, in staul vacile solfegiazain saboti") ori a aspiratiilor metafizice ("inutili in infern arhanghelii sunt suplinitori la scoala de piloti", "prin orasul tau cubist Dumnezeu e cu scaun la cap"). insusi programul "integralist" primeste o interpretare ludica, precum in acest imn inchinat lui F.T. Marinetti: "Integralisti vom skya in vazduh cu avioane/ sa ne amuzam vom aprinde constelatiile de cox/ultra-poeti vom ateriza dinadins pe stadioane/ca sa scrim poeme si sa facem matchuri de box". Evolutia poeziei lui ROLL indica, inca in paginile revistei Integral, o oarecare apropiere de tehnica suprarealista a imaginii si de universul de coloratura onirica definitoriu pentru aceasta orientare a avangardei. Ca la mai toti avangardistii romani din prima etapa suprarealista, "dicteul automat" nu functioneaza nici la ROLL decat partial . "Poemele in aer liber" se deschid mai putin spre "inconstient", cat spre un univers al materiei solare; suprarealista e doar succesiunea rapida a imaginilor desfasurate mozaical, dupa capriciile unei fantezii extrem de mobile. Ordinea nu lipseste insa din aceste poezii in fond descriptive si construind spectacolul feeric al unei naturi inocente, adamice, contemplat cu un ochi candid, copilaresc: "Priveste: lumina e alba/ca pieptul pasarilor de mare/in corpore pitpalacii isi chiuie limbile/ecoul umple gurile vazduhului si clopotele de aer/ Eu sunt mai inalt decat tine cu o vrabie". Nici o neliniste nu pare a tulbura aceasta poezie senina, punctata de un umor bonom, in care totul e construit pentru a incanta ochiul cu forme si culori, intr-o miscare decorativa: "ca randunica ochiul in azur il pierzi/si la un pas langa tine excursionisti cu franghii/cad fara nici un folos in prapastii"; "zimbrii se decapitau pentru stemele Moldovei"; "fii fara grija: praful de pusca/a dezinfectat pentru azi padurea de lupi", etc. Cateva remarcabile balade {Poema printre regi, Poeme printre mateloti, Erotica in taverna) cultiva pitorescul "balcanic" si plastica de o naivitate studiata, "infantila". Poemele in proza din Moartea vie a Eleonorei (1930) sunt reprezentative pentru nivelul atins de aceasta specie la primii suprarealisti romani (Voronca, S. Pana). Ele sunt o prelungire a Poemelor in aer liber, purtand aceeasi incarcatura imagistica stralucitoare, dezvoltata indeosebi in registrul feericului. in schimb, placheta publicata in 1945 sub titlul Manifestatie marcheaza o deviere spre o retorica improprie si un stil superficial jurnalistic. Versurile recente, antume sau postume (v. Statuile de fum, 1974), atesta insa revenirea poetului la uneltele sale adevarate; "invesmantat in metafore ca in paiete" si construindu-si poezia ca "un perete de suave panoplii", ROLL redevine, cum fusese si Voronca, un nou "miliardar de imagini". Desfasurata cu precadere in registrul reveriei usor elegiace, aceasta productie imagistica, inegala totusi ca forta expresiva, elimina, practic atitudinea de fronda avangardista, justificand in mare masura opinia dupa care ROLL este, in ultimele sale poeme, "un autor foarte liric, clar si melodios verlainian, nu numai cedand afectului, dar si in regresiune sensibila de la modernism spre simbolism" (I.Negoitescu).



OPERA

Poeme in aer liber, Paris, 1929; Moartea vie a Eleonorei, Bucuresti, 1930; Manifestatie, Bucuresti, 1945; Ospatul de aur, cu un cuvant inainte de Al. Philip-pide. Bucuresti, 1968; Baricada din calimara, art. social-politice, cultural-literare, reportaje, Bucuresti, 1979; Statuile de fum, prezentare de G. Macovescu, Bucuresti, 1984; Ospatul de aur, ed., studiu introductiv si note de I. Pop, Bucuresti, 1987.

REFERINTE CRITICE

Perpessicius, Mentiuni, III; Al. Philippide, in Contemporanul, nr.43, 1966; Al. Piru, Panorama; I. Pop, Avangardismul; Ovid. S. Crohmalniceanu, in Viata Romaneasca, nr.4, 1969; idem, Literatura, II; D. Micu, in Romania literara, nr. 18, 1969; C. Popel, in lasul literar, nr.6, 1969; D. Ra-dulescu, in Contemporanul, nr.10, 1969; N. Manolescu, in Contemporanul, nr. 11, 1969; I. Balu, in Cronica, nr.8; 22,1970; Antoaneta Tanasescu, in Romania literara, nr.21, 1973; M. Petroveanu, Traiectorii lirice, 1974; G. Macovescu, in Romania literara, nr.20, 1977; idem, ibi-dem, nr.26, 1978; V. Barna, in Romania literara, nr.19, 1979; idem, ibidem, nr.22, 1980; M.Zamfir, Poemul romanesc in proza, 1981; V. Barna, in Romania literara, nr. 22, 1982; M. Mincu, Avangarda literara romaneasca, 1983; M. Scarlat, Istoria poeziei romanesti, III, 1986; Ioana Bot, in Tribuna, nr.31, 1987; C. Ciopraga, in Convorbiri literare, nr.6, 1987; Gh. Grigurcu, in Steaua, nr.5, 1987; M. Mihaies, in Orizont, nr.14, 1987; Z. Ornea, in Romania literara, nr.8, 1987; I. Pop, Avangarda in literatura romana, 1990; I. Negoitescu, Scriitori contemporani, 1994.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care





Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Stefan ROLL

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Stefan ROLL





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text