Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere




APRECIERI CRITICE despre IOAN PETRU CULIANU



"Sunt foarte fericit ca pot prezenta noua carte a profesorului Culianu. De-a lungul anilor, am urmarit cu o atentie si un interes mereu crescande cercetarile tanarului savant: numeroasele sale articole de istoria si sociologia religiilor redactate in patru limbi, ca si eruditele, substantialele sale recenzii au pus in evidenta intinderea si soliditatea stiintei sale. Ca si in celelalte carti, autorul abordeaza in aceasta carte ascensiunea extatica, de pe pozitia istoricului religiilor. El isi limiteaza investigatia la o arie culturala precisa, desi considerabila de la vracii greci, precursori ai lui Platon, pana la Evul Mediu crestin dar este familiar si cu alte forme de ascensiune celesta, atestate in diversele samanisme in China, in India, in Australia, etc. Ioan Culianu analizeaza si compara unele traditii extatice orientale si occidentale, spre a le evidentia structurile si, pe cat posibil, a le preciza «istoria». Dar aceasta exegeza beneficiaza tacit si de intelegerea prealabila a altor tehnici ale extazului, care nu sunt (si nu puteau fI) discutate aici."

(Extras din prefata lui Mircea Eliade, la voi. Experiences de PextasE)



"Hesperus, romanul lui Ioan Petru Culianu, si-ar pierde numeroase din multi plele-i semnificatii, daca ar fi citit doar in cheia SF, fiind vorba de un. razboi intre mentalitati si mai putin de unul al stelelor. Tesatura metafizica e neintrerupta. Conflictul dintre cele doua conceptii, spionajul si suspiciunea dintre cele doua tabere, eliminarea celei indezirabile de pe tabla de sah deschid la tot pasul problema raportului intre Natura si Spirit. E o problema metafizica. Ea nu poate fi eludata decat afirmand utopia si trufia, mizand pe materie, energie sau tehnologie ori proeminenta spiritului, dincolo de hotarele caruia, totul, inclusiv Natura nu sunt decat iluzie. Nu mai putin metafizice si chiar teologice sunt deismU) creatiei, obsesia Marelui Mutant pe care-o traiesc personajele romanului si, prin contrast, alunecarea spre gnoza de tip manicheist care excomunica Natura. Natura si afectivitatea sunt exercitate continuu pentru a socoti atotputernica ratiunea. «Legitim» e doar pragmatismul rezultat din scenariul suprainteligentelor reunite, purtand pecetea supraomului lui Nietzsche redivivus, in anii 2300 sau intr-un viitor si mai indepartat. Happy-end-ul in Hesperus va reface Geneza, reluand de fapt rabojul semintiilor consemnat de Cartea Sfanta."

Doina Uricariu

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.




Politica de confidentialitate



});

Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.