(1313-l375)
Alte opere:
. FILOCOLO, roman al iubirii si suferintei
. FILOSTRATO, poem in 9 parti
. TESEIDA, poem in 12 parti, de inspiratie mitologica
. ELEGIA DI MADONNA FIAMETTA, roman al nostalgiei iubirii
DECAMERONUL
. replica a Divinei Comedii
. spre deosebire de Dante, care construieste lumea utopica de dincolo, Boccaccio construieste in Decameronul lumea imediata a placerilor si bucuriilor pamantesti, peste care domina iubirea ca solutie a tuturor dilemelor existentei umane
"mi-am pus in gind sa povestesc o suta de povesti, ori basme, ori parabole, ori istorioare, cum veti vrea sa le numiti, istorisite in zece zile de catre o preacinstita ceata de sapte doamne si trei tineri care s-au intovarasit pe vremea pacatoasa a molimei de odinioara1, precum si citeva cintari cintate intru desfatarea lor de catre doamnele amintite. Din care povestiri se vor vadi placute sau dureroase intimplari de dragoste, precum si alte norocoase fapte, petrecute atit in vremurile noastre, cit si in cele de demult; iar din cuprinsul lor, femeile sus-amintite ce vor ajunge a le ceti se vor alege pe de-o parte cu bucuria desfatarii pricinuita lor de intimplarile hazlii, iar pe de alta parte cu sfaturi de folos, putind astfel sa-si deie seama de cele ce se cer a fi urmate intru totul, cit si de altele, de care s-ar cuveni sa se fereasca; si e cu neputinta, cred, ca lucrurile acestea sa nu le aduca alinare."
In timpul ciumei din Florenta (1348), 10 tineri (7 domnite si 3 domni) se intalnesc in biserica Santa Maria Novella si decid sa se refugieze la tara [vila fiesolana], unde vor petrece 10 zile. Aici, ei aleg in fiecare zi cate un rege sau o regina si, in fiecare dupa-amiaza, fiecare spune cate o poveste pe tema propusa de suveranul zilei.
. 10 povestiri si o balada x 10 zile
. ideea povestirii ca substitut a mai fost prezenta in Panciatantra, O mie si una de nopti, Cartea celor 7 intelepti
. izvoarele povestirilor sunt scrierile Evului Mediu: romanele cavaleresti, povestirile satirice (fabliaux) si culegerile de nuvele (novellino) → incadrate intr-un mediu concret, atmosfera Renasterii si in spatiul social al Italiei
. in functie de tema, nuvelele pot fi grupate in:
o critica religiei: povestiri cu caracter satiric, anticlerical, ironizand bigotismul si ipocrizia calugarilor, decaderea morala a preotilor, pornind de la considerentul ca legile naturii nu pot fi ignorate si constranse)
o tema norocului → incursiuni in diversele medii sociale ale Italiei
o tema virtutii si framantarilor sufletesti [ex. Incercarea
Griseldei glorifica fidelitatea conjugala]
o tema iubirii cuprinde toate nuantele iubirii:
elogiul casatoriei bazate pe iubire
critica casatoriei conventionale
emanciparea femeii de sub autoritatea tatalui / sotului
adulterul ca razbunare si eliberare din constrangerile unei casatorii conventionale
elogiul femeii independente, eroice sau inteligente
aspectul licentios se transforma in satira sau comedie