Din referinte critice: "Criticul opereaza si unele corectii, cum ar fi aceea ce vizeaza poemul Moartea lui Fulger, care ar avea ca hipotext tragedia greaca si nu datinile populare versificate. /./ Punctul de maxim interes al comentariului este atins in capitolul Pragul, unde se opereaza o critica a paratextului in definitia aceluiasi Genette aditionata cu referiri la editiile din creatia lui G. Cosbuc si avandu-se in vedere ilustratiile de pe coperte, titluri, epigrafe, pana la o serie de elemente de epitext. Extinzand sensul termenului de prag, Andrei Moldovan conchide ca «Opera poetica a lui George Cosbuc este un lirism al pragurilor: ea are in sine aspecte fundamentale, comune marii poezii a clasicita]ii, cat si poeziei ce se anunta la orizontul asteptarii noastre. Situarea in acest prag ii confera nu doar valoare, ci si actualitate». (.) Atragand atentia asupra necesitatii reevaluarii operei lui George Cosbuc, Cosbuc sau lirismul pragurilor de Andrei Moldovan mai aduce o gura de aer la exegeza unei creatii care, desi in aparenta total explicite, se dezvaluie treptat." Olimpiu Nusfelean, in Contemporanul, 14 ian.1999 "Andrei moldovan ne propune o lectura moderna a creatiei lirice cosbuciene privind-o din actualitate, incercand sa identifice note comune ale acesteia cu postmodernismul. (.) George Cosbuc, releva A. Moldovan, este un poet cu vocatie hyperionica, mediator intre «om si marile adevaruri despre fiinta», «intre mitic si modern», intre culturile trecute si cele contemporane lui. Poezia lui Cosbuc «este asemenea pragului care ne reaminteste ca gradina si interiorul fac parte din acelasi spatiu», concluzioneaza A. Moldovan. El democratizeaza lirismul regasindu-l in epic si in dramatic." Ion Radu Zagreanu, In Lecturi simpatetice, Editura Macarie, 1999 "Andrei Moldovan propune o perspectiva noua de abordare a poeziei romanesti actuale, transformand erezia in planul expresiei si al trairii poetice intr-un principiu de creator baza al modernitatii. Forma de cunoastere si creatie instituita din timpuri stravechi, erezia implici si problematica scrisului si a demonicului, devenind astfel una din categoriile negative care contribuie la crearea specificului poeziei moderne." Stefania Timofte, Echinox, nr. 7-l0 din 2004 "Departe de a practica o critica poetica sau poetizanta, Andrei Moldovan prefera autoritatea severa a conceptelor, a judecatilor de existenta intemeiate pe o lectura condusa de un dublu principiu: estetic si moral." Aurel Podaru, in Mesagerul literarsi artistic, 7 ian. , 2006 "Remarc malitia protocolara, trntatia polemica, tot timpul supravegeata. Dupa comentarii convingator sustinute cu argumente autentice, cu documente imbatabile, incheie cu asertiune de bun simt." Cornel Cotutiu, Miscarea literara, nr. 2, 2004 "Andrei Moldovan se apropie de textele de "grad zero" fara prejudecati, fapt care ii da libertatea unei judecati libere, a formularii clare despre productia literara a exilului romanesc sau a unor cunoscuti autori straini. Fraza armonioasa, echilibrata, abordarea profesionista a chestiunilor discutate sunt, credem, insusirile importante ale textului cartii." Victor Stir, Mesagerul literar si artistic, 5 mart. 2005 |
Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care
Politica de confidentialitate
|
Scrierile si activitatea publicistica a lui Andrei Moldovan
Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text
Proza