Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere




Sorin MARCULESCU - biografie - (opera si scrierile)

 

n. 19 nov. 1936, Bucuresti.

Poet, eseist si traducator.

Fiul lui Nicolae Marculescu, avocat, si al Elenei (n. Niculescu).

Licentiat al Facultatii de Filologie, sectia franceza, a Univ. din Bucuresti, cu o teza despre arta sonetului la Ronsard si Du Bellay (1959). Lucreaza cativa ani ca traducator tehnic, iar din 1964, ca lector de editura. Debut publicistic in Familia (1966), cu poezie, iar editorial cu voi. de versuri Cartea muntilor (1968), urmat de Locul samburelui, 1973; Carte singura, (I-II, II: Fluviul intamplator), 1982-1985; Lumina de seara (Carte singura, V), 2000. Trad. remarcabile, din spatiul spaniol (Cervantes, Calderon de la Barca, Baltasar Gracian, Damaso Alonso, Luis Martin-Santos), francez (V.-L. Saulnier, Bernard-Philippe Groslier, Boris Vian) si anglo-saxon (T. S. Eliot). Premiul pentru trad. al Asoc. Scriitorilor din Bucuresti, pentru voi. Romancero. Vechi balade spaniole (1976); Premiul pentru trad. al Uniunii Scriitorilor, pentru Poezie spaniola. incercare de metode si limite stilistice, de Damaso Alonso (1977). Un voi. de eseuri, Semne de carte (1988) precum si numeroase pref. si studii introductive, la voi. traduse.

Dupa chiar marturisirile si precizarile autorului, intreaga productie poetica a lui M., intinsa pe suprafata a patru decenii, intra programatic intr-o "structura inglobanta", unica si deschisa: un "receptacol semnificam" facut sa atraga si sa alature, in rama originara, toate cautarile si experientele ulterioare. In judecarea acestei opere, criteriul cronologic devine, asadar, inoperant, anii de aparitie a volumelor isi pierd relevanta, poezia nu mai are niste varste pe care sa le parcurga sau sa le traiasca. Proiectul, mai larg, al "cartii unice" plaseaza in prim-plan cel de-al doilea volum (cu un titlu elocvent). Carte singura (1982), in care poetul si le topeste pe primele doua {Cartea muntilor, 1968; Locul samburelui, 1973), adaugand o selectie consistenta de piese inedite. Concepute ca parti intergrante ale aceluiasi intreg - si deci analizabile tot in functie de acesta - sunt si operele ulterioare. Fluviul intamplator (a patra sectiune, de fapt, din volumul precedent, "expulzata", totusi, intr-o aparitie editoriala cu titlu si coperti proprii) si Lumina de seara {Carte singura, V). Tiparul, odata fixat, nu mai poate fi modificat, ceea ce da poeziei lui MARCULESCU o nota de echilibru si rigoare, de inchidere clasica, implicand insa si un risc: daca premisele si concluziile au fost deja conturate, daca silogismul a fost parcurs, rezulta ca poemele din urma sunt, obligatoriu, variatiuni pe o tema data, glisari fine, tuse inesentiale la niste linii lirice sapate adanc. Organicitatea poeziei rascumpara insa aceasta reducere la un numitor comun, "binecuvantat surghiun sub coaja samburelui"; poemele cresc si isi trag seva dintr-o imaginatie cu sens centripet, intoarsa si concentrata asupra nucleului initial. Poezia lui MARCULESCU nu este cu forma fixa, ci cu un "continut" ideatic imobil ce ia, compensativ, forme luxuriante. Titlurile unor poeme sunt definitorii: Peisajul nesigur, Amestecul apelor, Despre cameleon, Metamorfoze. Totul e arborescenta, rascruci, amestecuri si imbinari, metamorfoze si interferente de materii "rascruci de delta si mari de scarna / fasii de zahar in fiere-atarna / se-amesteca apele se-nghit izvoarele/ se-mbina vantul cu trecatoarele"), o frenezie si un elan care, obligate sa se supuna unei structuri, nu pot exploda. Senzatia e paradoxala, de revarsare tinuta in frau si dezlantuire inchisa in vers. Cuprinsul volumului Carte singura nu e, cum se intampla de regula, o aditiune - fie si controlata - de poeme, ci, textual, "cercul episoadelor" {Urne si munti, Locul samburelui, Nunti si urne), pe a carui suprafata ele se arcuiesc in chipul cel mai firesc, in jurul unui centru iradiant. Anume, Divinitatea, transcendenta - nu goala, ca la multi din poetii modernitatii, ci plina si expansiva, "fluviul intamplator in/ care toti inotam fara a-1 sti". Indiferent daca poemele sunt construite pe spatii vaste si in mari scenarii vizionare (ca in Imnuri) sau, dimpotriva, pe spatii reduse la esenta aforistica (precum in Micrologii sau Golirea de lucruri), principiul integrator este acelasi. Risipindu-se, generos, in lume, Divinitatea o re-creeaza, facand-o, in noua Geneza, mai densa si mai plina de sens ("Pretutindeni trepte omenesti si oglinzi de nebuloase/ ochi marturisind o geneza si perpetuand uimirea de sine si de tot"). Eroul liric, ce adopta masca impersonalizarii, va parcurge la pas acest univers consistent si somptuos, urcand fluviul catre izvorul pur si purificator. Cu sonuri de melancolie eminesciana si o nota de esentializare barbiana, "taind pe inecarea" baroca a versurilor "un joc secund, mai pur", poezia lui MARCULESCU construieste si cartografiaza o realitate iluminata din interior (si, astfel, transfigurata) de elementul transcendent. "Cartea unica" e de fapt, anamorfotic. Cartea Sfanta. Ca eseist, MARCULESCU nu se distanteaza de obiectul preocuparilor sale de traducator din spatiul spaniol. Semne de carte (1988) propune o lectura "alegorica" proprie, participativa, dar de mare eruditie si rigoare filologica, a unor nume din literatura spaniola de care carturarul nu se poate, practic, desparti: Cervantes, Baltasar Gracian, Luis Martin-Santos, Dama-so Alonso. O precizare liminara se inscrie pe coordonatele, deja familiare, ale "adunarii", esentializarii, reducerii multiplului neomogen la o figura unitara: "avand norocul de a fi putut transpune in romaneste numai carti pe care i-ar fi placut sa le fi si scris el insusi, traducatorul a fost manat si de curiozitatea de a vedea daca macar o parte din rezultatele muncii sale nu se pot aduna intr-o figura unitara, asa cum se intampla in cazul operelor originale". Tot ceea ce postmodernismul, ludic, destructurant si demitizant, neaga, MARCULESCU crediteaza, cautand si gasind baze ferme pentru a construi, la fel de ferm, pe ele. Impresionanta opera de traducator e una din fundatiile solide ale culturii romane.



OPERA

Cartea muntilor. Bucuresti, 1968; Locul samburelui, versuri. Bucuresti, 1973; Carte singura, cu o postfata de Dan C. Mihailescu; voi. II, Fluviul intamplator. Bucuresti, 1982-1985; Semne de carte. Bucuresti, 1988; Lumina de seara {Carte singura, V), Bucuresti, 2000. Traduceri: Luis Martfn-Santos, Vremea tacerii, roman, postfata de ~, Bucuresti, 1967; Jean Cassou si colab.. Istoria ilustrata a picturii, de la arta rupestra la arta abstracta. Bucuresti, 1968 (ed. II, 1969); Boris Vian, Spuma zilelor, roman, pref. si cronologie de ~, Bucuresti, 1969; Pedro Calderon de la Barca, Viata e vis. Bucuresti, 1970; Miguel de Cervantes, Teatru, in colab. cu Ileana Georgescu si T. Bals, pref. si note introductive de Ileana Georgescu, Bucuresti, 1971; T. S. Eliot, Patru cvartete (ed. bilingva), introducere de ~, Bucuresti, 1971; Bernard-Philippe Groslier, Templele din Angkor. Oameni si pietre, fotografii de Jacques Arthaud si de autor, Bucuresti, 1971; Katharine Everett Gilbert, Hel-mut Kuhn, Istoria esteticii, ed. revazuta si adaugita, pref. de T. Mocanu, Bucuresti, 1972; Vicente Aleixandre, Umbra paradisului (poeme), nota introductiva si selectie de -*, Bucuresti, 1972; V.-L. Saulnier, Literatura franceza, I-II, Bucuresti, 1973; Erwin Panofsky, Renastere si renasteri in arta occidentala, pref. de Gr. Popa, Bucuresti, 1974; Baltasar Gracian, [I] Oracolul manual si arta prudentei. Criticonul ([partea] I); [II] Criticonul ([partea] I continuare, II); [III] Criticonul ([partea] III), voi. I-III, prefata, tabel cronologic si note de ~, Bucuresti, 1975: Romancero. Vechi balade spaniole, antologie si note de ~, Bucuresti, 1976; Damaso Alonso, Poezie spaniola. Incercare de metode si limite stilistice, pref. de ~, Bucuresti, 1977; Wladyslaw Tatarkiewicz, Istoria esteticii, I-II, pref. de T. Mocanu, voi., Bucuresti, 1978; B. Fundoianu, Imagini si carti, ed. de V. Teodorescu, studiu introductiv de MARCULESCU Martin, Bucuresti, 1980; Rudolf Wittkower, Sculptura. Procedee si principii, Bucuresti, 1980; Miguel de Cervantes, Muncile lui Persiles si ale Sigismundei. Istorie septentrionala, pref. si note de ~, Bucuresti, 1980; Miguel de Cervantes, Nuvele exemplare, studiu introductiv, note si comentarii de ~, Bucuresti, 1981; Nathan Knobler, Dialogul vizual. O introducere in aprecierea artei, I-II, Bucuresti, 1983; Heinrich Zimmer, Introducere in civilizatia si arta indiana, introducere de I. Frunzetti, Bucuresti, 1983; Baltasar Gracian, Criticonul. ed. ingrijita, pref., cronologie, note si comentarii de ~, Bucuresti, 1987; Leszek Kolakovski, Religia, Bucuresti, 1993; Jean Filliozat, Filozofiile Indiei, Bucuresti, 1993; Baltazar Gracian, Cartile omului desavarsit. Eroul. Politicianul. Discernatorul. Oracolul manual. Cuminecatorul, pref. si note de ~, Bucuresti, 1994.



REFERINTE CRITICE

C. Baltag, in Gazeta literara, nr. 6, 1968; N. Manolescu, in Contemporanul, nr. 9, 1968; St. Aug. Doinas, in Ramuri (suplimentul Povestea vorbii), nr. 3, 1968; I. Oarcasu, in Tribuna, nr. 12, 1968; St. Aug. Doinas, in Luceafarul, nr. 5, 1969; Gh. Grigurcu, Teritoriu lirice. 1972; Dana Dumitriu, in Romania literara, 4 oct. 1973; P. Poanta, in Steaua, nr. 20, 1973; F. Mihailes-cu, in Luceafarul, 17 nov. 1973; Al. Pini, Poezia, voi. II, 1975; I. Negoitescu, Engrame, 1975; MARCULESCU Iorgulescu, Al doilea rond, 1976; idem. Scriitori, 1978; MARCULESCU Nites-cu. Poeti contemporani, 1978; Gh. Grigurcu, Poeti, 1979; Roxana Sorescu, in Literatura romana contemporana, I. Poezia, 1980; D. Dimitriu, Singuratatea lecturii, 1980; R. Petrescu, Parul Berenicei, 1981; Natalia Can-temir, in Cronica, nr. 9, 1998.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care




Politica de confidentialitate




Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Sorin MARCULESCU

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Sorin MARCULESCU




Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text