Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Dan Merisca - biografie - (opera si scrierile)

 

Cazul lui Mihail Ionescu avea sa se repete, paradigmatic, in 1991, cand a murit electrocutat Dan Merisca (n. 1957), o alta "figura charismatica" a "Noului val" din anii 80. Si in cazul lui Dan Merisca, proiectia in legenda si in mit s-a declansat imediat dupa moartea-i subita, in plina tinerete, resimtita ca o nedreptate a destinului, dupa cum sta marturie acest veritabil poem in proza scris in memoria lui de un "camarad de arme", coleg de generatie ajuns intre timp celebru, chiar daca nu prin science-fiction, desi este - mai precis a fost - (si) scriitor de science-fiction:
Electrocavalerul
Cred ca Dan s-a gandit mult in noaptea aceea, cand curgeau amperii in el, daca sa mai traiasca sau nu. Ar fi putut sa se ridice dintre elementii sapati in trupul lui gol si sa se imbrace, ascunzand astfel ceata electrica, albastruie, care i-ar fi dublat fiecare centimetru de piele. Avea niste ochelari negri, cu rama subtire si lentile mici, ar fi putut sa-si ascunda cu ei stralucirea insuportabila a ochilor. O pereche de manusi negre i-ar fi putut disimula mainile arse. Ar fi trecut neobservate bazaitul continuu si vaga adiere de ozon care i-ar fi insotit toate miscarile.
Si ar fi revenit astfel printre noi un Dan Merisca invulnerabil, singur si temut. Electrocavalerul. Fiecarui prieten care i-ar fi intins mana, Dan ar fi trebuit sau sa-i intinda dreapta inmanusata, sau sa-si scoata manusa, prefacandu-1 pe celalalt, in cateva clipe, intr-o mumie calcinata. Fiecare fata care s-ar fi supus dorintelor lui nemasurate de a darui placere, si-ar fi dat sufletul in spasme interminabile, mime hidoase ale supremului orgasm prin care Dan visa sa sparga pielita acestei lumi. Chiar si ramanand mereu la un metru de noi, tot ar fi facut afisajele ceasurilor noastre digitale sa se dea vertiginos peste cap, consumandu-ne fulgerator viata.



In timpul marilor furtuni ar fi fugit, nebun de singuratate, in campul gol, cautand traznetele. Fiecare suvoi de foc alb care i s-ar fi infipt in degetele ridicate spre cer i-ar fi iluminat chipul intr-o poza miscata a copilariei. Lacrimile lui, ca niste fulgi albastri, ar fi ars iarba, ar fi gaurit pietrele.
Pana la urma, cred ca s-ar fi urcat pe varful Omul si ar fi ramas acolo, sperand sa slujeasca de releu pentru toate semnalele ratacite prin eter, cautandu-si obosite tinta aproape uitata.
Dar pentru ca s-a gandit la toate astea, Dan a ramas cuminte in ghearele tigrului din vis, asteptandu-si prietenii sa vina si sa se impartaseasca nestingheriti din trupul sufletului sau, ba chiar, cu intelegatorul lui ranjet bland, sa le sopteasca printre dinti:..Gagiilor, mai intai scoateti steckerul din priza
Cristian Tudor Popescu, in: Imperiul oglinzilor strambe. Antologie SF de Cristian Tudor Popescu, Societatea "Adevarul S.A.", Bucuresti, 1993, pp.6-7.
Un "fragment critic" mai temperat semna, in 1996, Voicu Bugariu, la aparitia volumului postum al lui Dan Merisca Revolta in labirint (editie ingrijita de Lucian Merisca, cuvant inainte de George Ceausu, postfata de Sorin Antohi, Societatea "Adevarul" S.A., Bucuresti, 1996), volum care include si un omagiu publicat in 1993 de Bridget Wilkinson, presedinta Asociatiei Europene de Science Fiction:
Un revolutionar al imaginarului
Scurta si intensa existenta a lui Dan Merisca a fost aceea a unui participant maximalist la miscarea SF din Romania. in privinta acestui legendar animator, clasificarile sunt inoperante, tonul exaltat al prietenilor fiind pe deplin justificat. Transformarea preferintei pentru SF si pentru diferite domenii conexe acestuia in forma de viata 1-a ridicat pe Dan Merisca deasupra conditiei de fon, de SF jockey si chiar de scriitor, plasandu-1 intr-o postura de unicat de apostol al nelinistii perpetue si al nemidtumirii fata de o paradigma culturala. Existenta zbuciumata si sfarsitul prematur au fost cele ale unui revolutionar de profesie, realizat in domeniul culturii.
Dincolo de mitul emotionant, atat de convingator cultivat de prietenii sai, Dan Merisca este exemplar pentru evolutia unui spirit convins de misiunea transliterara a textelor si mai ales a manifestarilor sociale SF. Radicalizarea antiliterara intervenita in ultimii ani in miscarea SF este si o consecinta directa a demersurilor sale atat de persuasive si de staruitoare.


Cateva precizari din postfata lui Sorin Antohi sunt utile pentru cine doreste sa inteleaga exact raporturile conflictuale dintre miscarea SF si "vechea" literatura. Postfatatorul leaga activitatea lui Dan Merisca de dedublarea culturii "elitiste". Desi consideratiile sale sunt destul de evazive, reusim sa intelegem ca Dan Merisca a fost port-drapelul "inginerilor" in incercarea reusita a acestora de a se distanta de "filologi" in domeniul imaginarului, de a obtine succese non-elitiste. Aceasta tentativa a fost incununata de succes mai intai in anii 80 si apoi astazi: "Dar popularitatea almanahurilor Anticipatia in anii 80 sau amintitele tiraje ale Editurii Nemira [in anii 90] nu indica oare un fel de revansa a subculturii populare, marele refulat din campul cultural romanesc? Si, legat de indiciile observate, am putea oare minimaliza influenta culturala obiectiva a lui Dan Merisca?"
Aceasta interpretare ofera o cheie pentru intelegerea raportului contradictoriu intre miscarea SF si literatura. Actuala accentuare a specificului pare a fi, printre altele, o replica (in sens seismic) la activitatea debordanta a lui Dan Merisca, La fe), preferinta tot mai vadita pentru aspectele organizatorice, turistice si comerciale, insotita de o neglijare a preocuparii pentru realizarea literara. Pe urmele iui Dan Merisca, dar fara geniul acestuia, sefistii devin tot mai mult niste prieteni si tot mai putin niste scriitori. Modelul scriitorului perfectionist si pasionat de literatura SF, incarnat de Adrian Rogoz, este astfel inlocuit de cel al super-animatorului infatigabil si nelinistit, care promite sa mareasca numarul farulor, dar nu prea are timp sa scrie si sa se preocupe de valoarea literara a textelor care ii trec prin mana.
Evident noua tendinta nu are absolut nimic reprobabil. Analizand-o, constatam ca epoca literara a SF-ului romanesc este aproape incheiata, iar comentariile critice axate pe valoarea literara sunt relativ superflue. In aceste conditii, institutia criticii literare pare tot mai inadecvata si desueta.
Voicu Bugariu, in Anticipatia - CPSF. Revista lunara de literatura si arta SF, editata de S.C. "Stiinta si tehnica" S.A., Bucuresti, nr.533, aprilie 1996, p.5.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care





Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Dan Merisca

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Dan Merisca





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text