Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere





Cornel Udrea - biografie - (opera si scrierile)

 

UDREA Cornel, se naste la 27 mart. 1947, Gheorgheni, judetul Harghita.

Poet si prozator.

Fiul lui loan Udrea, tehnician CFR, si al Carolinei (n. Kostandi). Absolvent al Liceului „Minai Eminescu" din Cluj (1960-l964). Licentiat al Facultatii de Filologie a Univ. din Cluj (1964-l969). Din 1970, redactor la Studioul de Radio Cluj. intre 1985 si 1989, administrator de cinematograf si instructor la Casa Municipala de Cultura din acelasi oras.

Debuteaza in ziarul Faclia din Cluj (1962). Debut editorial cu volum de versuri Iasomia (1972). Colaboreaza la Tribuna, Romania literara, Viata Romaneasca, Steaua, Orizont, Convorbiri literare etc. Membru in colectivul de redactie al revista Amfiteatru (1965-l967) si Echinox (1969-l971). Autor al mai multor volum de poezie (Respiratia ceasornicelor, 1975) si proza umoristica (Cu alte cuvinte, 1975; Obiceiuri de nunta la cangurii schiopi, 1979; Duminica la iarba verde, 1985; Mersul pe jos, 1988).

Cunoscut ca autor de proza umoristica, Cornel Udrea debuteaza cu volumul de versuri Iasomia (1972), a carui nota dominanta, surprinzatoare in epoca, ramine fantazismul gratios-ironic, cu extensiuni spre mistificarea agreabila si amuzanta a solemnitatii si inefabilului. Nu lipsea calamburul, jocul cu conventiile, parodicul. Criteriul fundamental al poeticului nu il mai constituia lirismul, ci ingeniozitatea spiritului, precum in manierism. Sint. in fond, compuneri, usoare, in proximitatea umorului de revista:

„Pledez pentru un flutur colorat
sint avocatul unei luminari
cer condamnarea petrolului lampant
fara tergiversari
in fine cer pedepse exemplare
pentru colectiile mari de insectare
pledez pentru frumoasa arca-odisee
si-n numele lui loan Budai-Deleanu
pentru epopee

dati circumstante de lumina pentru orbi
jurati cu ochi albastri
si turte de allanedgarpoe pentru corbi
ce au certificate de sihastri".





Dupa inca o placheta (Respiratia ceasornicelor, 1975), publica mai multe carti de proza, cistigindu-si o reala notorietate printre cititori, insa fara un succes semnificativ de critica. El insusi un personaj flamboaiant, colportor si producator inepuizabil de calambururi si bancuri, Cornel Udrea nu are in scris spontaneitatea si naturaletea umorului sau oral. Proza, in ansamblu, lasa impresia unui abuz de subtilitate, intr-atit este de elaborat aproape fiecare enunt.

Textul tinde sa camufleze situatia epica, devenind o tesatura complicata de expresii pitoresti prin inadecvare. Imaginatia lingvistica e mereu socanta, recurgind fie la calchierea unor stereotipii din limbajul comun, fie la referinte livresti ori la un lexic pretios, in dezacord flagrant cu contextul. Astfel ca una dintre principalele surse ale umorului consta in exagerarea contrastiva. Avem de-a face, in cele din urma, cu un discurs, bombastic caricatural, a carui ilaritate provine tocmai din aceasta enormitate artificioasa. Pe un anumit nivel si indeosebi in comentariul unor reactii ale personajelor, Cornel Udrea adopta procedee ale absurdului urmuzian, dupa cum in citeva caracterologii onomastice aminteste de Mircea Horia Simionescu, dar, altfel, inventivitatea e constant surprinzatoare, dovedind o originalitate indiscutabila. Prin frecventa calamburului, prin prezenta unui spirit epigramatic difuz, precum si prin alte figuri specifice, proza aceasta apartine, tipologic, unui manierism al poantelor, fiind intrucitva singulara in literatura contemporana. Dincolo insa de asemenea marci stilistice, ea implica si un mod de reprezentare a universului uman si in special a societatii romanesti. Perspectiva autorului este, se intelege, umoristica, dar ar fi de observat ca imaginarul prozatorului are consistenta unei replici sarcastice la o realitate sociala si culturala distorsionata si semidocta.

Un personaj semnificativ al acestei lumi, vesela si aberanta deopotriva, ramine Ahile Bila, itinerant prin toate volumele autorului, o imagine derizorie a micului functionar si, prin extensie, a „omului nou". Schitele avindu-l ca protagonist (singur ori in cuplu cu sotia sa Minodora) sint si niste compozitii narative remarcabile, cu tensiune epica si finaluri neasteptate. in afara acestui umor cu functie satirica, exista la Cornel Udrea si un umor oarecum gratuit, care provine indeosebi din parodierea si caricaturizarea unor mituri si motive literare celebre, din comentarea hazoasa a proverbelor sau din fantezismul plin de enormitati al unui retetar culinar. in Obiceiuri de nunta la cangurii schiopi (1979) intilnim citeva ingenioase „entomologii lingvistice", unde se observa, poate, cel mai bine modul ludic de operare asupra limbajului: abate - verb in sutana; Albatros - editura cu pene; arhebuza -arhetipul buzei; bumerang - obiect de care poti scapa tinindu-l la tine; galantar - loc unde se aduna barbatii politicosi; omoplat - om calcat de buldozer.



OPERA:
Iasomia, versuri, Cluj, 1972;
Respiratia ceasornicelor, versuri, Cluj-Napoca, 1975;
Cu alte cuvinte, proza umoristica, Bucuresti, 1975;
Obiceiuri de nunta la cangurii schiopi, proza umoristica, Bucuresti, 1979;
Duminica la iarba verde, proza umoristica, Cluj-Napoca, 1985;
Mersul pe jos, proza umoristica, Cluj-Napoca, 1988.


REFERINTE CRITICE:
N. Virgil, in Steaua, nr. 7, !

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2020 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Cornel Udrea

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Cornel Udrea





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text