Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere



  • Vasile Motoc VARLAAM









Vasile Motoc VARLAAM - biografie - (opera si scrierile)

 

n. ? - m. 1657.

Mitropolit si carturar.

Fiu de razesi. imbraca rasa monahala la manastirea Secu, unde, in 1610, devine egumen. in jurul anului 1613 traduce Leastvita (Scara) lui Ioan Sinaitul.

Este trimis (1628) de domnul Miron Bamovschi in solie in Rusia. Aici se intalneste cu Petru Movila, viitorul mitropolit al Kievului si Halciului, sprijinitor al initiativelor culturalizatoare din Tarile Romane. In 1623, VARLAAM este ales mitropolit al Moldovei. Profitand de imprejurarea favorabila a domniei lui Vasile Lupu, urmeaza o epoca de inflorire culturala in care rolul lui VARLAAM este unul dintre cele mai importante. Acum miniaturistica ia un nou avant, se inalta Trei Ierarhii din Iasi, unde, mai tarziu, se infiinteaza Scoala domneasca (Academia Vasiliana), condusa de Sofronie Poceapski, fost rector al colegiului din Kiev; acesta va ingriji si de tipografia trimisa de Petru Movila. Personalitatea lui VARLAAM se impune si pe plan international, dovada ca in anul 1639 candideaza la scaunul patriarhiei ecumenice din Constantinopol. Desigur, si datorita prestigiului pe care-1 dobandise se organizeaza la Iasi, in 1642, consfatuirea (teologi romani, ucrainieni si greci) menita, printre altele, sa aprobe si sa adopte Marturisirea ortodoxa conceputa de Petru Movila in latina. In 1643 tipareste la Iasi Carte romaneasca de invatatura, dumenecile preste an si la praznice imparatesti si la svanti mari (Cazania), traducand, dupa cum marturiseste, pe Calist (probabil a folosit si alte texte neidentificate in totalitate), insotita de stihuri la stema, alte doua scurte imnuri si doua predoslovii. Cu ocazia unei misiuni diplomatice in Tara Romaneasca, Udriste Nasturel ii arata un Catehism calvinesc (1640), care il umple de indignare si-1 va face sa scrie si sa tipareasca, in 1645, Carte care sa chiama Raspunsul impotriva Catihismusu-lui calvinesc, facuta de parintele Varlaam. Am scris "versuri la stema" si Predoslovia la Seapte taine a besearecii, tradusa de Eustratie Logofatul.




Dimensiunea personalitatii lui V., importanta initiativelor sale culturale, contributia originala la dezvoltarea literelor romanesti ar merita un studiu mai important si mai nuantat decat s-a facut pana acum. Cazania sa (in care aportul original poate fi mult mai substantial decat s-a crezut pana acum), recomandata chiar de autorul ei ca "un dar limbii romanesti", a avut o exceptionala circulatie: scrisa firesc, limpede, atractiv, fara regionalisme, narand simplu si captivant, a fost cartea de capatai a bisericilor de pe intreg cuprinsul tarii timp de cateva secole si a devenit in consecinta un fel de matrice germinativa a limbii noastre literare. Important se arata a fi, desi din alt motiv, si Raspunsul impotriva Catehismului calvinesc. Acesta, lucrare polemica, declarat din capul locului ca o arma de aparare a ortodoxiei pentru cei "de un niam romani, pretutindirea tuturor ce sa afla in partile Ardealului", trebuia sa dea dovada, lucru mult mai dificil in limba carturareasca de atunci, de capacitatea de a inlantui logic idei si concepte abstracte. In Predoslovie, VARLAAM ne relateaza amanunte despre istoricul cartii:tam-plandu-mi-se estimp in partile Tarai Romanesti, cu trebe domnestii a narodului, in Targoviste, cu cei mai de frunte si mai de-a firea vorovind, mai vartos cu oarecare boiarin cinstit si slovesnic si a toata destoiniciia si a luminatului Domn Io Matei Voivoda, cu mila lui Dumnedzau domnul Tarai Romanesti, dumnealui Udriste Nasturel carele ca un iubitori de invataturi si socotitorul credintei ceii direapte, in mijlocul altor carti noao ce mi-au aratat, adusu-mi-au si o cartulie mica in limba noastra romaneasca tiparita! Si deac-am citit, am vazut samnul ei scris Catehismus crestinesc carea o am aflat plina de otrava de moarte sufleteasca de care lucru, iubitii miei fii, marturisesc innaintea lui Dumnedzau, cu firea mea ca mare grije si multa scarba au cuprins sufletul si inima mea () Pentru aceaea am socotit ca am o datorie mare sa fac raspuns si sa arat strambatura si talcul cel rau a lor, ce talcuiesc rau si strambazda scriptura svanta". Evident, Raspunsul ia ca model Marturisirea ortodoxa a lui Petru Movila, dar cerintele cartii erau altele, ea trebuind sa dea o replica energica si convingatoare problemelor teologice ridicate de textul calvin, astfel ca o putem socoti in mare parte o creatie originala. Cum este si normal, fata de Cazanie fraza este mult mai complicata, o retorica nu totdeauna perfect strunita conduce condeiul autorului. Dar nu de putine ori intalnim un ironist autentic care stie sa imbine critica de forma cu cea de fond: "acest Catehism carea ne miram ca n-are nici inceput si nici sfarsit, ci imbla impiedecandu-se si acatandu-se de toate scripturile si nice la un cap nu o scot () unde afla in scriptura un cuvant pre voia lor, alt cuvant mai de sus sau mai de jos pentru ca sa sa arete adevarul nu-1 pomenesc, ci indata il lasa si fug la altul, de la acela iarasi la altul, cum ar hi un ratacit ce imbla si calea inainte nu o porneste". Nicolae Iorga reprosa stilul greoi si incalcit, eruditia de imprumut; nu trebuie sa uitam insa ca marele istoric punea sub semnul intrebarii si valoarea literara a Istoriei ieroglifice. Adevarul este insa ca VARLAAM iese invingator din aceasta dificila incercare si astfel il putem socoti primul alcatuitor de texte teologice originale in limba romana. Mai trebuie subliniat faptul ca V, este primul mare fauritor de constiinta nationala atat prin contributia la formarea unei limbi literare unitare, dar mai ales prin lansarea sustinuta a ideii de romanism "intarita si radaci-nata pe temelia cea buna si tare a bisericii noastre pravoslavnice".




OPERA

Carte romaneasca de invatatura, dumenecele preste an si la praznice imparatesti, si la svanti mari, Iasi, 1643; Cazania - 1643, ed. de J. Byck, Bucuresti, 1943; I. Bianu si Dan Simonescu, Bibliografie romaneasca veche, IV, Bucuresti, 1944; Cartea care sa cheama Raspunsul impotriva Catihismusului calvinesc, Manasitrea Dealul, 1645; Opere. Raspunsul impotriva Catihismului calvinesc, ed. critica, studiu filologic si studiu lingvistic de Mirela Teodorescu, Bucuresti, 1984.

REFERINTE CRITICE

N. Iorga, Ist. Ut. rom., i; N. Car-tojan, Istoria, II; Al. Piru, Literatura; G. Ivascu, Istoria; D. Horia Mazilu, Barocul in literatura romana din secolul al XVII-lea, 1976; Nicolae Manolescu, Istoria critica a literaturii romane, 1990.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care






Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2018 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Vasile Motoc VARLAAM

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Vasile Motoc VARLAAM





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text