Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere



  • Mihail Drumes


    Mihail Drumes - poza (imagine) portret







Mihail Drumes - biografie - (opera si scrierile)

 

DRUMES Mihail (pseudonimul lui Mihail V. Dumitrescu), se naste la 26 nov. 1901, Ohrida, Macedonia - moare in 27 febr. 1982, Bucuresti.
Prozator si dramaturg.

Fiul lui Vasile Dimitrie (ulterior Dumitrescu), caldarar, si al Despinei (n. Gero).

Familia, de origine aromana, se stabileste in Oltenia, in comuna Bals, unde Mihail Drumes urmeaza scoala primara; liceul la Caracal si Craiova (bacalaureatul in 1925); Facultatea de Litere si Filosofie a Univ. din Bucuresti (absolvita in 1928).

Functioneaza o vreme ca prof. de liceu, apoi in invatamintul superior.

Debuteaza la revista craioveana Flamura (1922); debut editorial, cu volum de nuvele si schite Capcana (1927).

Director al Editurii „Bucur Ciobanu"( 1938-l948). Romanele Sfintul Parere - devenit de la ed. a Ii-a Cazul Magheru (1930; 18 ed.) - si Invitatie la vals (1939; 34 ed.) i-au adus o popularitate iesita din comun. Colaboreaza la Ramuri, Adevarul literar si artistic. Rampa, Convorbiri literare. Vremea, Falanga, Universul literar etc.

A publicat si piese de teatru: Naluca (1940), Trei comedii. Scoala nevestelor. Calul de curse. Linistea solului (1940).

A incercat sa-si reconsidere stilul si maniera epica in romane cu caracter similiistoric: Se revarsa apele (1961), Codrul Vlasiei(1966)etc Literatura melodramatica, erotica si cu vagi implicatii sociale. A lasat in ms mai multe piese de teatru, scenarii radiofonice si pentru televiziune, dramatizari si amintiri.

Recuzita si manevrele teatrului bulevardier, atmosfera minor romantica si tot ceea ce creeaza iluzie referentiala din literatura realist-na-turalista sint formulele de succes facil care, luate la un loc, duc la impunerea rapida a romanelor lui Mihail Drumes in rindurile unei anumite categorii de cititori. Proza sa este in intregime cuprinsa in stereotipiile primului volum de nuvele. Capcana (1927).




Cum principalul efect vizat este surpriza, nimic din ceea ce poate da acest rezultat nu este respins: loviturile de teatru, un fatalism de duzina, iubirile fulgeratoare, rezolvari neverosimile, cu argumente simple si totusi convingatoare in sine. Un soldat cere o invoire pe motivul inventat ca i-a murit mama, iar demonismul verbal al minciunii o ucide intr-adevar; urmeaza criza de constiinta (caci moda literaturii psihologice a patruns si in productia literara minora) si eroul se sinucide. O eleva prinsa cu o scrisoare de dragoste este adusa in fata directoarei care o iarta pentru ca, odinioara, eleva fiind si ea, a fost aspru pedepsita pentru acelasi delict. Personajele lui Mihail Drumes sint mai toate tineri si tinere care se initiaza in dragoste; asa este elevul Dima (Elevul Dima dintr-a saptea. 1946), asa sint Dinu Gherghel Si Anda Bradeanu din Scrisoarea de dragoste (1938), llarie Magheru si Marlen Zavideanu din Cazul Magheru (1930). Fara indoiala ca intimplarile incredibile, impregnate de senzualism si supuse unor rasturnari spectaculoase desi cautate de cititor, ar fi greu de acceptat, daca autorul nu ar avea abilitatea de a povesti alert, ironic, cu verva. Calamburul frivol, expresia colorata, fraza abrupta, revenirile bruste (menite sa stearga impresia de linearitate a subiectului), frantuzismele curente, dar nu in exces, produc acel ton lejer, gratie caruia naratorul face salturi peste momentele periculoase (cu treceri insuficient motivate psihologic) ale povestirii, mirindu-se citeodata si el - truc binecunoscut din strategia persuasiunii - ca lucrul este posibil.

Romanele imbina cele mai diferite forme narative: la persoana intii (memorii, jurnale, scrisori), la persoana a doua (dialogul teatral, cu scurte indicatii regizorale), la persoana a treia (modalitatea curenta a povestirii impersonale). Comediile sale se afla in continuarea prozei. A facut numeroase prelucrari dupa opere celebre, a repovestit basme, legende si biografii ale unor personalitati.

OPERA:
Capcana, nuvele si schite, Craiova, 1927;
Sfintul Parere (ed. II, Cazul Magheru, Bucuresti, 1930;
ed. definitiva, 1971);
Ioana D'Arc, Valenii de Munte, 1937;
Invitatie la vals, roman, Bucuresti, 1939 (ed. revazuta, pref. de G. Sanda, 1968;
pref. si tabel cronologic de F. Firan, Craiova, 1986;
1989);
Scrisoarea de dragoste, roman, Bucuresti, 1938 (ed. definitiva, pref. de F. Firan, Craiova, 1982);
Naluca, piesa in trei acte. Bucuresti, 1940;
Trei comedii. Scoala nevestelor. Calul de curse. Linistea sotului. Bucuresti, 1940;
O crima pasionala, gro-tesca in trei acte, pref. de T. Scarlat, Bucuresti, 1941;
Teatru, Bucuresti, 1942;
Elevul Dima dintr-a saptea, roman, Bucuresti, 1946 (ed. revazuta, 1968);
Se revarsa apele, roman. Bucuresti, 1961;
Codrul Vlasiei, roman, Bucuresti, 1966;
Arde Prahova, Bucuresti, 1974;
Povestiri despre cutezatori, Bucuresti, 1977 (ed. II, 1989);
Povestea neamului romanesc, de la inceput si pina in zilele noastre, I-IT, Bucuresti, 1978-l979;
10 carti celebre. Repovestite de ~, Cluj-Napoca, 1978.





REFERINTE CRITICE:
S. Teodorovici, in Cronica, nr. 2, 1967;
M. Scorobete, in Tribuna, nr. 12, 1982;
***, in Romania literara, nr. 10, 1982;
Cornelia Carstea, Mihail Drumes, 1982;
A. Sasu -Mariana Vartic, Romanul romanesc, I.


 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care







Politica de confidentialitate

Copyright © 2009 - 2019 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Mihail Drumes

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Mihail Drumes





Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text