Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont

Home    Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere



Gabriel DIMISIANU - biografie - (opera si scrierile)

 

n. 25 ian. 1936, Braila.

Critic literar.

Fiul lui Iancu Dimisianu, librar, si al Marioarei (n. Burtan).

Studiile primare, medii si liceale in orasul natal (1942-1953).

Dupa absolvirea Facultatii de Filologie, sectia lb. si literatura romana, a Univ. din Bucuresti (1958), lucreaza ca redactor la Gazeta literara (1958-1964: 1965-1967; din 1968, redactor-sef adjunct), Scanteia (1964-1965), Amfiteatru (1967-1968, redactor-sef adjunct). Romania literara. Debuteaza in Gazeta literara. Colaboreaza la Contemporanul, Luceafarul, Flacara, Convorbiri literare, Ramuri, Steaua, Romania libera, cu cronici, recenzii si art. de atitudine critica, o parte dintre ele constituind materia voi. de debut. Schite de critica (1966), si a altor sase carti (Prozatorii de azi, 1970; Valori actuale, 1974; Noua prozatori, 1977; Opinii literare, 1978; Lecturi libere, 1983; Subiecte, 1987), ce inchid in ele activitatea unui observator atent al actualitatii literare, inclinat mai cu seama spre analiza prozei romanesti contemporane. A prefatat voi. din opera lui G. Calinescu, Pompiliu Constantinescu, Hortensia Papadat-Bengescu, Ion Ghica" class="navg">Ion Ghica, Titu Maiorescu, Ion Creanga, I. L. Caragiale, I. A. Bassarabescu, G. Braescu, Camil Petrescu, Mircea Eliade, Geo Bogza, Majtenvi Erik. Premiul Uniunii Scriitorilor (1977).



Chiar daca mai cuprinde sechele ale unui mod, ulterior depasit, de a face critica, volumul de debut al lui DIMISIANU (Schite de critica, 1966) fixeaza in limitele unui stil sobru, aspirand la exactitate, doua dintre preocuparile sale majore: pe de o parte, conditia criticii si mai ales misiunea ei de identificare si sustinere a valorilor si, pe de alta, sondarea orizonturilor prozei contemporane. Criticul este cel chemat, in aceasta viziune, sa ordoneze un teritoriu prin excelenta schimbator (un sentiment acut al relativului este mereu implicat in fraza analitica), a doua carte a lui D., Prozatori de azi (1970), propunand o intreaga lista de directii ("realismul complex, social si psihologic", "romanul liric", "romanul total", "viziunea fantastica", "naratiunea de atmosfera", "analitismul si cazuistica morala", "antiepicul") in functie de care sunt dispusi autorii discutati. In "reperele" initiale, criticul inregistreaza noul concept al realismului romanesc, relatia prozei contemporane cu marile nume ale romanului interbelic, pozitia cheie a lui M. Preda, dezepi-cizarea etc. Obsesia valorii inspira titlul volumului urmator. Valori actuale (1974), totusi nesustinut integral de calitatea autorilor luati in considerare in cronicile si articolele ce alcatuiesc sumarul. Fara sa fie structural inclinat spre polemica, DIMISIANU este transant, cu urbanitate, in opinii, tinzand spre constituirea intr-o demonstratie a argumentelor aduse in sprijinul calitatii cartii recenzate sau al obiectiilor ridicate in intampinarea ei, dupa cum analiza se instituie frecvent in functia unei opinii ce aspira la generalizare. Un drum de la actiunea critica prospectiva la cea predominant interpretativa este trasat pe un sol mai sigur de Noua prozatori (1977), volum construit pe certitudinea valorica a prozatorilor analizati (Stefan Banulescu, Augustin Buzura, Virgil Duda, Teodor Mazilu, Fanus Neagu, DIMISIANU R. Popescu, Sorin Titel, Constantin Toiu, Nicolae Velea). Selectia este dictata nu numai de apartenenta lui DIMISIANU la aceeasi generatie cu prozatorii despre care scrie, ale caror opere de altfel el le-a insotit constant, printr-o critica de sustinere ferma, ci si de posibilitatea de a ilustra prin numele luate in discutie cele mai importante linii de dezvoltare ale prozei romanesti de dupa 1960. Reluand texte mai vechi si completandu-le cu o seama de noi comentarii, el da activitatii sale sensul unei continuitati organice. Dar, o data cu Opinii literare (1978), DIMISIANU revine la domeniul sau de predilectie, sub semnul unei pledoarii pentru o mereu deschisa disponibilitate de lectura, avand totodata sentimentul senin al unui "sacrificiu necesar", care decurge din eventuala punere in paranteza a placerii lecuirii in favoarea concentrarii si a raspunderii pretinse de oficiul critic. Alegandu-si subiectele dintre clasici (Introducere in opera lui Constantin Negruzzi, 1984), fie ei si ai modernitatii (G. Calinescu, E. Lovinescu, T. Arghezi, Hortensia Papadat-Bengescu, Camil Petrescu, Mircea Eliade), ori dintre contemporani (de la Marin Preda, de asta data in calitate de cititor al lui I. L. Caragiale, si Stefan Aug. Doinas ori Marin Sorescu la prozatorii mereu comentati - Augustin Buzura, Petre Salcudeanu, Constantin Toiu -si de la criticii din gruparea Romaniei literare - Valeriu Cristea, Eugen Simion, Mircea Zaciu - la poetii generatiilor mai vechi - Dan Desliu - sau mai noi - Adrian Paunescu, Mircea Dinescu -, sau la umoristi precum Ion Baiesu si Vasile Baran), comentariile lui DIMISIANU (la origine prefete sau cronici literare) adunate in Lecturi libere (1983) confirma aspiratia autorului de a se situa la jumatatea distantei intre doua tipuri de critica in egala masura respinse: acela inteles ca o "activitate autonomizanta" si acela "dogmatic", presupunand "interventia nemijlocita [] in chiar procesul creator". intelegand constiina critica drept parte constitutiva a "constiintei literare", DIMISIANU ii fixeaza criticii literare un rol de indrumare a cititorului, o functie in ultima instanta educativa ("A urmari orientarile, preferintele publicului, a veghea ca acestea sa nu fie canalizate impropriu, ci indreptate spre adevarate valori, iata teluri care slujesc interesele culturii nationale"). Organizat dupa acelasi principiu ca si volumul precedent. Subiecte (1987) ia in obiectiv aproximativ aceiasi autori (I. L. Caragiale, L. Rebreanu. Camil Petrescu, Mircea Eliade, Marin Preda, Teodor Mazilii, Stefan Banulescu, Augustin Buzura, Petre Salcudeanu, Ion Baiesu, Ion Horea, Ana Blandiana, Mircea Dinescu, Eugen Simion, Alexandru George, Mircea Iorgulescu, Mircea Martin s.a.), cu unele incursiuni inspre autori mai putin frecventati anterior (Panait Istrati, Georgeta Mircea Cancicov, Mihail Crama) si, ca o noutate, cu o grupare intr-o sectiune unitara a comentariilor despre cea mai noua generatie de prozatori romani (Bedros Horasan-gian, Ioan Grosan, Ioan Lacusta, Nicolae Iliescu, Cristian Teodorescu), vazuta ca o dezvoltare in contemporaneitate a unor stimuli avandu-si obarsia in ascutitul spirit de observatie critica al lui I. L. Caragiale. DIMISIANU este in -ritica romaneasca de azi un reprezentant al echilibrului: Ln intreg ceremonial al formularii opiniei si observatiilor, un stil voit fara culoare, o grija constanta de a ocoli 7 artizanatul in cautarea impartialitatii sunt notele caracteristice ale cartilor sale.

REFERINTE CRITICE

S. Foarta, in Orizont, nr. 7, 1966; N. Manolescu, in Contemporanul, nr. 19, 1966; P. Georgescu, Printre carti, 1973; Gh. Grigurcu, Idei si forme critice, 1973; L. Raicu, Structuri literare, 1973; M. Iorgulescu, Al doilea rond, 1976; E. Simion, Scriitori, I; M. Iorgulescu, Scriitori; L. Raicu, Printre contemporani, 1980; L. Ulici, in Contemporanul, nr. 12, 1984; Alex. Stefanescu, ibidem, nr. 45, 1984; Al. Calinescu, in Convorbiri literare, nr. 12, 1984; V. Cristea, Modestie si orgoliu, 1984; M. Papahagi, in Tribuna, nr. 7, 1985; Gh. Grigurcu, in Familia, nr. 2. 1985; M. Mihaies, in Orizont, nr. 12, 1985; S. Barbulescu, Profiluri literare contemporane, 1987; Al. Sandulescu, in Viata Romaneasca, nr. 5-6, 1997; Z. Ornea, in Romania literara, nr. 12, 1997; Gh. Grigurcu, in Viata Romaneasca, nr. 9-10, 1997.

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care



Politica de confidentialitate




Copyright © 2009 - 2024 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.

 

Gabriel DIMISIANU

Opera si activitatea literara

Scrierile si activitatea publicistica a lui Gabriel DIMISIANU



Activitate pulicistica si comentarii / analize / referate pe text


Proza

Scrisul ca imbratisare


Scrisul ca imbratisare



Critica literara

Lumea criticului


Lumea criticului