Enciclopedia marilor scriitori ai literaturii romane.
 
Inscrie-te si imbunatateste enciclopedia autorilor romani.
Am uitat parola Creaza cont nou
Home     Autori     Sinteze literare      Critica literara      Opere


CONCEPTE OPERATIONALE





Despre CONCEPTE OPERATIONALE

alte articole, referate, eseuri si sinteze literare


Actul
Actiunea
Aliteratia
Antiteza
Arta poetica
Autorul
Basmul cult
Campul semantic
Cititorul
Comedia
Comicul
Comparatia
Compozitia
Conflictul
Constructia subiectului
Curentul literar
Disertatia
Drama
Dramaturgia
Elipsa
Enumeratia
Episodul
Epitetul
Eul liric
Exclamatia retorica
Fantasticul
Fantasticul romanesc
Fictiunea artistica
Finalul (epilogul)
Functia emotiva a limbajului
Functia poetica
Functia emotiva
Functia conativa a limbajului
Functia conativa
Functia fatica a limbajului
Imaginea artistica
Indicatia scenica
Interogatia retorica
Lirismul obiectiv
Lirismul subiectiv
Metafora
Modalitati de caracterizare a personajului literar
Modalitatea narativa
Modernismul si modernitatea
Modurile de expunere
Monologul si monologul literar
Monologul literar
Monologul interior
Naratorul
Neomodernismul
Nuvela - tipuri
Oximoronul
Paralelismul sintactic si simetria
Paralelismul simbolic
Personajul literar si devenirea sa
Perspectiva narativa
Poezia
Poezia folclorica
Poezia lirica si poezia epica
Portretul literar
Postmodernismul
Povestirea
Proza
Proza savanta
Realismul universal si national.
Refrenul
Relatiile temporale si spatiale In naratie
Repetitia
Rima
Ritmul
Romantismul
Romanul
Scena
Sens denotativ
Simbolul - Figura de semnificatie
Simbolismul - Simbolismul romanesc
Sinestezia
Stilurile vorbirii
Stilurile functionale ale limbii
Stilul juridic-administrativ
Stilul beletristic (artistic)
Stilul oral
Structura operei literare (tema, motivul, ideea)
Structura operei literare versificate
Text literar/nonliterar
Traditionalismul
Tragicul
Vorbirea directa
Vorbirea directa legata si vorbirea intonata-direct
GENUL DRAMATIC
TRAGEDIA




Actiunea despre CONCEPTE OPERATIONALE





Din fr. action, lat. actia miscare". Actiunea denumeste faptele, intamplarile, evenimentele, peripetiile ce se succed intr-o opera literara, fiind determinata de relatiile eroului cu celelalte personaje. Mai putin importanta si mai rar detectabila in speciile genului liric, actiunea este preponderenta in genul epic si fundamentala in cel dramatic. In actiunea unei opere literare se disting, de regula, trei parti principale: expunerea, conflictul, deznodamantul.

In clasicism, s-a ajuns la principiul celor trei unitati (de actiune, de timp, de loC), mai ales in teatru. Logica interna de actiune, sub aspectul verosimilitatii, va deveni esentiala in literatura realista din secolul al XK-lea, indeosebi in romanul psihologic, unde desfasurarea actiunii determina si caracterizeaza chiar personajele.

In genul epic, actiunea poate fi continua (cronologica) si discontinua, cu reintoarceri in timp. De pilda, actiunea Maclei se desfasoara conform cronologiei reale a evenimentelor. in Odiseea, deja actiunea este intrerupta de povestirea unor fapte din trecut.

Marcel Proust fundamenteaza, in ciclul sau romanesc in cautarea timpului pierdut, succesiunea epica pe discontinuitatea faptelor generata de fluxul memoriei involuntare. in dinamica ei narativa, actiunea este compusa din cateva microactiuni-tip, construite dupa trei moduri de existenta: inlantuirea (prin juxtapunere si coordonarE), insertia (prin includere si subordonarE) si alternanta (prin dezvoltari paralelE) (cf. 5, Dictionar de termeni literarI).

 

Crezi ca ne lipseste ceva?

Poti adauga opera - comentariul, eseul sau referatul despre opera care lipseste.

 


Copyright © 2009 - 2014 : Autorii.com - Toate Drepturile rezervate.